Jan-Hendrik Vervelde (Meltwater) over media-aandacht Tour
- Media
- 31 jul 2015 @ 10:47
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - Online
- 31 jul 2015 @ 10:47
- Redactie Media
30 miljoen euro, zo werd de opbrengst van de Tourstart in Utrecht van tevoren geschat. Hoewel de uiteindelijke cijfers nog even op zich laten wachten, kan de balans inmiddels wel opgemaakt worden: de organisatie van de Tour de France 2015 in Nederland was een groot succes. Dat blijkt ook uit een analyse van de internationale (social) media-aandacht.
Met het organiseren van een wereldwijd bekeken evenement wilde Utrecht zichzelf op de kaart zetten. Niet alleen Nederlanders moesten naar de stad komen, ook vanuit andere landen hoopt de Domstad de komende periode meer toeristen te verwelkomen. Daarvoor is het wel van belang dat Utrecht genoemd wordt in de media. En dat gebeurde, zoals we hieronder zien. Op zaterdag 4 juli alleen al werd Utrecht wereldwijd meer dan 8500 keer vermeld, een aantal dat meer dan tien keer zo hoog is als op een willekeurige dag in de maand juni.
De manier waarop de stad beschreven wordt, is natuurlijk ook van belang. Het topic momentum hieronder toont de ontwikkeling in populaire thema’s rondom de stad. Sinds de start van de Tour zijn de witte onderwerpen verdwenen, de lichtblauwe onderwerpen populairder geworden en de donkerblauwe onderwerpen erbij gekomen. Daaruit blijkt dat het nieuws rondom Utrecht, dat normaal ook draait om voetbal, onderzoek, de universiteit en bedrijven, volledig is overgenomen door Tourgerelateerde onderwerpen.
Vooral aandacht uit VS en West-Europa
De wereldwijde media-aandacht rondom Utrecht kwam vooral uit landen met een groot wielerpubliek. Nederland gaat voorop, gevolgd door Europese buurlanden. Ook in de VS zijn enkele duizenden artikelen over de stad verschenen. Landen als Australië en Colombia, elk met een aantal goede renners aanwezig in de Tour de France, weten de Nederlandse stad ook te vinden.
Publiek positief, Dumoulin populairste renner
De stad kan nog zoveel media-aandacht krijgen. Als dit negatief ontvangen wordt, zal het imago er niet beter van worden. Dat is gelukkig niet zo: de internationale social media-berichten rondom Utrecht zijn veel vaker positief dan negatief (links - blauw is neutraal). En dat komt niet doordat alle Nederlanders zo blij zijn met de Tourstart in eigen land (rechts). De Nederlandse social media-berichten over de Tour de France zijn namelijk niet zo positief. Het verschil met de stad Utrecht is opmerkelijk.
Dat zal ook te maken hebben met het misfortuin van de Nederlandse topcoureurs. Zo wordt de omstreden start van Lars Boom na Tom Dumoulin het meest besproken, nog voor klassementshoop Bauke Mollema. De gevallen Laurens ten Dam en Wilco Kelderman staan op respectievelijk plaats vier en vijf. Maar een kwart van deze social media-berichten komen van vrouwen, die in de berichten rondom de Tour zelf en de stad Utrecht meer dan een derde vertegenwoordigen.
Jan-Hendrik Vervelde
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing