Jan-Hendrik Vervelde (Meltwater) over media-aandacht Tour

Jan-Hendrik Vervelde (Meltwater) over media-aandacht Tour
  • Media
  • 31 jul 2015 @ 10:47
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Online

30 miljoen euro, zo werd de opbrengst van de Tourstart in Utrecht van tevoren geschat. Hoewel de uiteindelijke cijfers nog even op zich laten wachten, kan de balans inmiddels wel opgemaakt worden: de organisatie van de Tour de France 2015 in Nederland was een groot succes. Dat blijkt ook uit een analyse van de internationale (social) media-aandacht.

Met het organiseren van een wereldwijd bekeken evenement wilde Utrecht zichzelf op de kaart zetten. Niet alleen Nederlanders moesten naar de stad komen, ook vanuit andere landen hoopt de Domstad de komende periode meer toeristen te verwelkomen. Daarvoor is het wel van belang dat Utrecht genoemd wordt in de media. En dat gebeurde, zoals we hieronder zien. Op zaterdag 4 juli alleen al werd Utrecht wereldwijd meer dan 8500 keer vermeld, een aantal dat meer dan tien keer zo hoog is als op een willekeurige dag in de maand juni.

utrecht exp
Tour vervangt andere thema's

De manier waarop de stad beschreven wordt, is natuurlijk ook van belang. Het topic momentum hieronder toont de ontwikkeling in populaire thema’s rondom de stad. Sinds de start van de Tour zijn de witte onderwerpen verdwenen, de lichtblauwe onderwerpen populairder geworden en de donkerblauwe onderwerpen erbij gekomen. Daaruit blijkt dat het nieuws rondom Utrecht, dat normaal ook draait om voetbal, onderzoek, de universiteit en bedrijven, volledig is overgenomen door Tourgerelateerde onderwerpen.

beta trending utrecht

Vooral aandacht uit VS en West-Europa

De wereldwijde media-aandacht rondom Utrecht kwam vooral uit landen met een groot wielerpubliek. Nederland gaat voorop, gevolgd door Europese buurlanden. Ook in de VS zijn enkele duizenden artikelen over de stad verschenen. Landen als Australië en Colombia, elk met een aantal goede renners aanwezig in de Tour de France, weten de Nederlandse stad ook te vinden.
 

utrecht kaart

Publiek positief, Dumoulin populairste renner

De stad kan nog zoveel media-aandacht krijgen. Als dit negatief ontvangen wordt, zal het imago er niet beter van worden. Dat is gelukkig niet zo: de internationale social media-berichten rondom Utrecht zijn veel vaker positief dan negatief (links - blauw is neutraal). En dat komt niet doordat alle Nederlanders zo blij zijn met de Tourstart in eigen land (rechts). De Nederlandse social media-berichten over de Tour de France zijn namelijk niet zo positief. Het verschil met de stad Utrecht is opmerkelijk.

socsentutrecht                            socsenttdf

 

Dat zal ook te maken hebben met het misfortuin van de Nederlandse topcoureurs. Zo wordt de omstreden start van Lars Boom na Tom Dumoulin het meest besproken, nog voor klassementshoop Bauke Mollema. De gevallen Laurens ten Dam en Wilco Kelderman staan op respectievelijk plaats vier en vijf. Maar een kwart van deze social media-berichten komen van vrouwen, die in de berichten rondom de Tour zelf en de stad Utrecht meer dan een derde vertegenwoordigen.

Jan-Hendrik Vervelde

Naast social media, communicatie en marketing praat hij graag met je over waarom wielrennen zo’n prachtige sport is en waarom voetbal ook erg leuk is, kent hij elk willekeurig internetfilmpje en komt hij ook nog eens op je feestje draaien.

www.meltwater.com/blog
www.meltwater.com/nl

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken