Mediafusie Axel Springer en ProSiebenSat.1 gaat niet door
- Media
- 30 jul 2015 @ 10:29
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - OnlineZakelijkJournalistiekMedia
- 30 jul 2015 @ 10:29
- Redactie Media
De beoogde fusie van de Duitse mediaconcerns Axel Springer en ProSiebenSat.1 gaat niet door. Daarmee komt er een einde aan langdurige en serieuze speculaties over machtscentralisatie in het medialandschap van onze oosterburen. Wel gaan beide bedrijven samen investeren in startups.
Tegenover Der Spiegel, die het nieuws als eerste bracht, bevestigen woordvoerders van beide concerns dat er los van de vorming van een fonds voor beginnende bedrijven geen andere plannen voor nadere samenwerking meer zijn.
Beide bedrijven zijn al jaren verwikkeld in een paringsdans. Doel van een fusie zou zijn om sterker te staan tegen internetgigant Google. In 2005 wilde Springer reeds ProSiebenSat.1 kopen voor €4 miljard. Toen gaf de mededingingsautoriteit geen akkoord, uit angst dat het bedrijf te machtig zou worden. Inmiddels is het tv-bedrijf veel meer geld waard.
Vorig jaar won Axel Springer een zaak tegen de toezichthouder die indertijd de fusie verbood, maar nu is het de weduwe Friede Springer die een meerderheidsbelang wil behouden, aldus Der Spiegel.
Op het gebied van digitale activiteiten willen Springer en ProSiebenSat.1 nog wel samen optrekken. Stimuleringsregelingen voor tech-nieuwkomers worden waar mogelijk in elkaar geschoven. Nieuwe investeringen in startups zouden deels met marketingbudget gefinancierd gaan worden.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- fusie
- Duitsland
- NMa
- Axel Springer
- media
- Springer
- ProSieben
- ProSiebenSat.1
- startups
- samenwerking
- digitaal
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing