Mediafusie Axel Springer en ProSiebenSat.1 gaat niet door

Mediafusie Axel Springer en ProSiebenSat.1 gaat niet door
  • Media
  • 30 jul 2015 @ 10:29
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnlineZakelijkJournalistiekMedia

De beoogde fusie van de Duitse mediaconcerns Axel Springer en ProSiebenSat.1 gaat niet door. Daarmee komt er een einde aan langdurige en serieuze speculaties over machtscentralisatie in het medialandschap van onze oosterburen. Wel gaan beide bedrijven samen investeren in startups.

Tegenover Der Spiegel, die het nieuws als eerste bracht, bevestigen woordvoerders van beide concerns dat er los van de vorming van een fonds voor beginnende bedrijven geen andere plannen voor nadere samenwerking meer zijn.

Beide bedrijven zijn al jaren verwikkeld in een paringsdans. Doel van een fusie zou zijn om sterker te staan tegen internetgigant Google. In 2005 wilde Springer reeds ProSiebenSat.1 kopen voor €4 miljard. Toen gaf de mededingingsautoriteit geen akkoord, uit angst dat het bedrijf te machtig zou worden. Inmiddels is het tv-bedrijf veel meer geld waard. 

Vorig jaar won Axel Springer een zaak tegen de toezichthouder die indertijd de fusie verbood, maar nu is het de weduwe Friede Springer die een meerderheidsbelang wil behouden, aldus Der Spiegel.

Op het gebied van digitale activiteiten willen Springer en ProSiebenSat.1 nog wel samen optrekken. Stimuleringsregelingen voor tech-nieuwkomers worden waar mogelijk in elkaar geschoven. Nieuwe investeringen in startups zouden deels met marketingbudget gefinancierd gaan worden.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken