Pearson verkoopt FT, wil ook af van The Economist

Pearson verkoopt FT, wil ook af van The Economist
  • Media
  • 27 jul 2015 @ 12:27
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkJournalistiekVerkoopPrint

Het Britse uitgeefconcern Pearson voert gesprekken over de verkoop van zijn belang van 50% in The Economist Group. Deze aankondiging volgt op de verkoop van het onderdeel Financial Times Group aan de Japanse mediagroep Nikkei. De Japanners betaalden 1,2 miljard euro voor de Pearson-tak waar de zakenkrant Financial Times (FT) toe behoort.

Dat er gesprekken worden gevoerd over The Economist betekent volgens Pearson overigens niet dat 'het proces ook zal leiden tot een transactie', zo meldde het concern dit weekend. In het licht van het afstoten van FT Group is die verwachting echter allerminst denkbeeldig. 

Pearson probeert zich de laatste tijd meer te richten op digitale activiteiten. Het concern focust daarbij op opkomende markten, nu in de VS en het Verenigd Koninkrijk sprake is van minder gunstige marktomstandigheden. De eventuele verkoop van het belang in The Economist past in het streven van Pearson om zijn onderwijsdivisie meer centraal te stellen. 

Nikkei is een van de grootste uitgevers in Japan met een jaarlijkse omzet van 1 miljard pond. Er werd al langer gespeculeerd wie de FT-activiteiten van Pearson zou overnemen.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken