Persgroep en Newcom starten Kenniscentrum voor Aandacht

Persgroep en Newcom starten Kenniscentrum voor Aandacht
  • Media
  • 13 jul 2015 @ 09:39
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekPrintMedia

De Persgroep Nederland lanceert een Kenniscentrum voor Aandacht. Samen met onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy wil de uitgever structureel fundamenteel onderzoek gaan doen naar aandacht, om haar positionering op dit punt 'hard te maken en om de markt inspiratie te bieden en handvatten te geven om met aandacht aan de slag te gaan'.

De onderzoeksresultaten worden gebundeld in het Kenniscentrum voor Aandacht. Uit de eerste resultaten blijkt dat aandacht een ontzettend relevant thema is voor de Nederlandse consument en dat vijf factoren een dominante rol spelen in het geven van aandacht: tijd, belang, moeite, plezier en intentie.

Het thema van aandacht blijkt volgens Newcom echt te leven onder de Nederlandse consument. 64 procent geeft aan te verwachten dat oprechte aandacht een steeds belangrijkere bijdrage gaat vormen in de manier waarop we met elkaar communiceren. Daarnaast geeft 72% aan te verwachten dat voor bedrijven steeds belangrijker wordt op oprechte aandacht te geven aan hun klanten.

Op basis van een literatuurstudie in diverse vakgebieden – psychologie, biologie en de sociale wetenschappen – zijn verschillende vormen van aandacht geformuleerd: concentratie, bewustheid, luisteren en interesse. Daarnaast is gebleken dat er vijf factoren dominant zijn voor het geven en krijgen van aandacht: tijd, belang, moeite, plezier en intentie. Sommige van deze factoren zijn voor marketeers beïnvloedbaar.

Aandacht ontrafeld

Het onderzoek wordt verdeeld in drie fases. De eerste fase is nu afgerond, waarin aandacht wordt ontrafeld. In de tweede fase wordt aandacht in relatie gebracht tot marketing en categorieën en in de derde fase wordt op merkniveau gekeken naar aandacht. Van de resultaten uit de eerste fase is een onderzoeksrapport opgesteld. Hierin kunnen marketeers, adverteerders en reclamemakers onder andere lezen over wat aandacht precies is, welke vormen van aandacht er zijn en over de vijf dominante factoren voor het geven van aandacht.

'We vinden het een interessant onderzoekstraject. De term aandacht is vrij abstract, maar leeft wel ontzettend bij consumenten. Zij verwachten en eisen misschien zelfs oprechte aandacht van bedrijven. We hebben ervoor gekozen dit veelomvattende onderwerp in verschillende fases op te pakken. Het fundament staat nu en in de komende periode krijgen marketeers steeds meer handvatten om te experimenteren met aandacht in relatie tot hun merk/organisatie', aldus Neil van der Veer, directeur Newcom Research & Consultancy.

'Wij zijn huiverig voor onderzoeken die door mediapartijen uitgevoerd worden. Ik noem ze "Wij van WC-eend adviseren WC-eend". Het onderwerp aandacht is cruciaal in de besluitvorming van de consument en daarom doen wij hier structureel onafhankelijk onderzoek naar. Op deze manier kunnen wij, samen met onze relaties, beter de vinger leggen op wat er speelt rond de complexe materie van aandacht krijgen van je klant', Willem-Albert Bol, manager Marketing Advertising van Persgroep Nederland.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken