Reaguurders zijn gasthoofdredacteur van Viva
- Media
- 2 jul 2015 @ 11:49
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - OnlineJournalistiekCommunityPrint
- 2 jul 2015 @ 11:49
- Redactie Media
Geen BN'er als gasthoofdredacteur, maar de reaguurders van het Viva-forum. Dat is de opmerkelijke opzet van de speciale 'Forum-Viva' die deze week in de winkels ligt. Honderd forumgebruikers mochten knopen doorhakken over deze nieuwe editie van het vrouwenblad. Opvallend detail: ze deden dat anoniem.
Op het Viva-forum wordt dagelijks door tienduizenden bezoekers lief en leed gedeeld. Bezoekers kunnen er eerlijke en ongezouten meningen verwachten, wat soms ook kan leiden tot heftige conflicten. Al die persoonlijke input is volgens de Viva-redactie de 'grootste inspiratiebron' voor het maken van de Sanoma-titel.
'Maar in inspiratie zit nog altijd een zekere afstand', zegt hoofdredacteur Vivianne Bendermacher. 'Daarom dachten we: zou het niet gaaf zijn om die inspiratiebron zélf de knopen te laten doorhakken? En zo is het idee geboren: het forum als hoofdredactie van Viva. De eerste honderd forummers die zich hadden aangemeld, maakten deel uit van deze gasthoofdredactie.'
Anonieme gastredactie
De honderd gasthoofdredacteuren opereerden anoniem. Maar hoe krijg je anonieme hoofdredacteuren aan de redactionele tafel? Online natuurlijk. Bendermacher: 'Onder de naam ‘9 3/4’ - naar het verborgen perron van Harry Potter - hebben we een besloten ‘redactiekamer’ ingericht op het forum waar alleen deze honderd forumleden toegang toe kregen.'
Via dit speciale online platform konden de 'reaguurders' (zoals dat op internet vaak wordt genoemd) invalshoeken aanreiken, interviewkandidaten uitzoeken en coverbeeld kiezen. 'Met verrassende resultaten als gevolg', aldus Bendermacher. 'Met de hulp van de forumleden zijn we gekomen tot een fantastische editie en hebben we tegelijkertijd meer inzicht gekregen in hun belevingswereld: een waardevolle ervaring.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Viva-forum
- forum
- Viva
- tijdschrift
- community
- online
- gasthoofdredacteur
- reaguurders
- Vivianne Bendermacher
- Sanoma
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing