Staking blokkeert regiokatern van zaterdagkrant AD
- Media
- 3 aug 2015 @ 00:03
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PrintJournalistiekMedia
- 3 aug 2015 @ 00:03
- Jeroen Mirck
Door een staking bij twee drukkerijen van De Persgroep zijn er deze zaterdag geen regiokaternen verschenen bij een aantal edities van het AD. Ook oostelijke Persgroep-kranten, zoals Tubantia en De Stentor, werden getrokken door de acties. De uitgeverij noemt de staking 'treurig', de vakbond spreekt in vergelijkbare bewoordingen over het salarisbeleid van het winstgevende krantenbedrijf.
De drukkerijen hebben het werk neergelegd vanwege een cao-conflict. In de grafische sector is er al twee jaar geen cao meer van kracht. De drukkers willen een loonsverhoging van 2,5% en een eenmalige uitkering van 300 euro. De staking begon vrijdag om 23.00 uur in de drukkerijen van Den Haag en Apeldoorn. In Den Haag is volgens FNV Kiem de hele nacht gestaakt, in Apeldoorn slechts anderhalf uur. Daardoor konden daar toch gewoon kranten worden gedrukt.
Door de actie in Den Haag zijn de AD-edities in onder meer Utrecht, Den Haag en Amersfoort zonder regiokaternen verschijnen. De actie in Apeldoorn, waar kranten als De Stentor en Tubantia worden gedrukt, zorgde voor vertraging bij de bezorging van de zaterdagkrant.
'Vakmensen met respect behandelen'
FNV Kiem meldt dat er de afgelopen maanden vaker kleinschalig actie is gevoerd, maar dat de maat nu vol is. 'In een krimpende bedrijfstak moet je vakmensen met respect behandelen', zegt FNV-bestuurder Bernard van Iren. 'Daar hoort een fatsoenlijke loonsverhoging bij.'
Directeur Journalistiek Erik van Gruijthuijsen van de Persgroep noemt de staking treurig en onverantwoordelijk. Hij meldde begin dit weekend dat een aantal abonnees zaterdag een krant in de bus krijgt die ze misschien niet gewend zijn, mogelijk komt de krant later. 'Mochten mensen de krant toch niet krijgen, dan is de krant morgen te lezen op internet', aldus Van Gruijthuijsen.
Printmedia in problemen
Drukkerijen hebben het zwaar nu de oplagen van kranten structureel teruglopen. Het verlieslatende Telegraaf Media Groep sluit om die reden een aantal drukkerijen. Met De Persgroep gaat het financieel een stuk beter, maar ook daar voelen drukkers zich uitgeknepen. Uitgeverijen worstelen al jaren met de voortgaande digitalisering van de nieuwsmedia.
FNV Kiem wacht nog op een reactie van De Persgroep en gaat in overleg met de achterban. 'Mocht er niks veranderen dan komen er weer acties', aldus een woordvoerder van de vakbond. 'De kans is groot dat dan alle drukkerijen dicht zullen gaan.'
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- vakbond
- FNV Kiem
- kranten
- Tubantia
- AD
- journalistiek
- drukpers
- staken
- Stentor
- zaterdagkrant
- CAO
- drukkers
- staking
- drukkerij
- regiokatern
- Persgroep
- arbeidsvoorwaarden
- media
- dagbladen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing