Aandeel lineair tv-kijken zakt onder 40%
- Media
- 2 sep 2015 @ 14:09
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - VideoBereikTelevisieOnderzoekKijkcijfersMedia
- 2 sep 2015 @ 14:09
- Jeroen Mirck
Lineaire televisie beleeft een opvallende neergang. In een half jaar tijd daalde de lineaire kijktijd onder Nederlanders van 47 naar 39%. Het klassieke tv-kijken legt het steeds nadrukkelijker af tegen filmpjes op internet of uitgesteld kijken.
Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Telecompaper. De circa 6.600 respondenten lieten weten gemiddeld twee uur per dag 'gewoon' voor de buis te zitten, het lineaire kijken dus. Inmiddels besteden ze 61% van hun dagelijkse kijktijd aan het kijken op andere manieren, ofwel zo'n 140 minuten. Bij een eerdere peiling, een halfjaar geleden, was dat nog 53%.
Er zijn wel grote verschillen tussen leeftijdsgroepen. Zo kijken Nederlanders boven de vijftig jaar gemiddeld 140 minuten per dag op een traditionele manier naar de tv, terwijl dit bij tieners 68 minuten per dag is. Van alle manieren van kijken is het gewoon televisie kijken wel nog steeds het meest populair.
Behalve uitgesteld kijken (via diensten als Uitzending Gemist) en online video's noemt Telecompaper ook andere steeds populairdere vormen van videocontent kijken, zoals opnames, downloads, dvd’s en abonnement op diensten als Netflix, waar de kijker zelf bepaalt wanneer hij iets kijkt.
Kwart huishoudens heeft pluspakket
Uit het onderzoek blijkt verder dat een kwart van de huishoudens in Nederland geabonneerd is op een pluspakket met extra zenders, bovenop het basis tv-pakket. Dit komt neer op 1,87 miljoen huishoudens. De populariteit van pluspakketten is de afgelopen twee jaar gestaag gegroeid en is verreweg de meest populaire toevoeging. Het aandeel huishoudens met een pluspakket bedroeg in het eerste kwartaal van 2013 nog 16%, wat neerkomt op een groei van bijna 10% in twee jaar.
Na het pluspakket van de vaste tv-aanbieder is specialist Fox Sports volgens Telecompaper de op een na populairste toevoeging. In Nederland heeft 8% van de huishoudens een abonnement op het Nederlandse of internationale voetbal van betaalzender Fox. Opvallend is dat Netflix in dit verband niet eerder wordt genoemd, want die betaaldienst zou naar verluidt 1 miljoen Nederlandse klanten hebben.
Linear TV falls to 39% of total video viewing time http://t.co/PNirvUmtr5
— Telecompaper (@Telecompaper) September 2, 2015
Nederlanders kijken steeds minder naar tv-programma's op het moment van uitzending. Filmpjes op internet winnen tijd http://t.co/YdsMu4Tqd4
— Het Parool (@parool) September 2, 2015
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- onderzoek
- media
- YouTube
- lineair
- Uitzending Gemist
- uitgesteld kijken
- televisie
- tv
- Telecompaper
- video
- kijktijd
- consument
- tv-kijken
- Netflix
- kijkgedrag
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing