Sanoma verkoopt Grazia aan Pijper Media

Sanoma verkoopt Grazia aan Pijper Media
  • Media
  • 17 sep 2015 @ 15:58
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaPrintJournalistiekVerkoop

Pijper Media is met de Hoofddorpse uitgeefgigant Sanoma tot een akkoord gekomen over de overname van het licentiemerk Grazia. De verkoop is onder voorbehoud van een positief advies van de vakbonden, OR en licentiegever. Het in Groningen gevestigde Pijper Media vestigt de titel in haar dependance in Amsterdam bij de voormalige Sanoma-titels Golfers Magazine, Nieuwe Revu, Panorama en Playboy. Sanoma blijft voor Pijper Media zowel de nationale als internationale acquisitie doen voor Grazia.

Pijper Media is een familiebedrijf dat al meer dan veertig jaar bestaat. Het bedrijf geeft titels uit over mannen, sport, lifestyle, gastronomie en toerisme. Voorbeelden zijn Wieler Revue, Noorderland, Lekker500, Nautique, Surfmagazine, Panorama, Nieuwe Revu, Playboy en Lonely Planet. Enkele van deze titels werden vorig jaar al overgenomen van Sanoma. Naast de uitgeverij heeft Pijper Media ook een full-service rotatiedrukkerij met een landelijke focus. Alle magazines worden in eigen huis geproduceerd.

Anton Pijper: 'Grazia blijft wekelijkse glossy'

'Grazia is een prachtige titel om toe te voegen aan ons portfolio', zegt Anton Pijper, CEO van Pijper Media. 'Het is een krachtig merk gericht op vrouwen met een specifieke focus op fashion, beauty en lifestyle. De titel Grazia bestaat sinds 1938 en verschijnt in 24 landen waardoor het ook internationaal een zeer sterk netwerk heeft. Met haar grote frequentie en bereik zowel in print als digitaal, en Mondadori als zeer professionele licentiepartner, zien we Grazia daarom als een grote verrijking van het portfolio van onze uitgeverij.'

In Nederland zal Grazia binnen Pijper Media als wekelijkse glossy blijven verschijnen, bevestigt Pijper. 'Wij geloven in de onderscheidende kracht van actualiteit en hot news dat middels deze frequentie aan het magazine wordt gegeven.'

Hoofdredacteur Mies de Vries naar Nouveau

Grazia-hoofdredacteur Mies de Vries gaat niet over naar Pijper Media. Zij wordt per 1 november benoemd tot hoofdredacteur van Nouveau en volgt daarmee Brigitte Speekman op die na een carrière van 33 jaar gaat genieten van haar vervroegd pensioen.

Annelies Pijper wordt voorlopig interim-hoofdredacteur bij Grazia. Zij zal deze functie combineren met haar huidige hoofdredacteurschap van Lekker500 en ExtraLekker.

Het internationale merk Grazia bestaat ruim 75 jaar en verschijnt in 24 landen. In Nederland maakte het sinds 2007 onderdeel uit van het glossy-segment dat onlangs werd geherstructureerd. Het merk omvat een wekelijks magazine met een oplage van 60.000, een sterke digitale positie, events en awards. Na de benodigde goedkeuring gaat de titel per 1 november 2015 over naar Pijper Media. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken