TMG strikt Barbera Wolfensberger en Jacqueline Smit

2okt 201512:59
  • Media
  • 33335 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
  • PrintJournalistiekPersonaliaMedia

nieuws Barbera Wolfensberger versterkt het zieltogende Telegraaf Media Groep. De voormalige topvrouw van reclamebureau FHV BBDO treedt aan als chief marketing officer bij TMG. Ook Jacqueline Smit versterkt de TMG-gelederen. De eveneens onlangs vertrokken CEO van Radio 538 wordt commercieel directeur bij TMG Landelijke Media. Dit werd donderdagmiddag bekendgemaakt tijdens een TMG-presentatie aan adverteerders in de Heineken Music Hall.

Wolfensberger stapte op in juni bij het eveneens kwakkelende FHV BBDO. Jacqueline Smit had toen al aangekondigd dat ze diezelfde maand zou vertrekken als CEO van 538Groep. 

'Versterken van de hoofdmerken'

De focus van CMO Barbera Wolfensberger, die op 1 november begint, wordt het versterken van de hoofdmerken van TMG en het neerzetten van een krachtig merkenportfolio naar zowel de consumenten- als de adverteerdersmarkt. Wolfensberger heeft bijna 30 jaar ervaring in diverse marketing- en communicatiefuncties. Ze bekleedde hiervoor onder meer de functie van CEO bij FHV BBDO en Proximity. Daarvoor werkte ze bij onder andere HEMA, Etos, Randstad en PPGH/JWT.

Per 15 oktober volgt Jacqueline Smit Arthur van essen op als commercieel Directeur TMG Landelijke Media. Van Essen vervulde deze rol op interim-basis en blijft tot eind december aan voor de overdracht. Smit heeft ruim 20 jaar ervaring in reclame, media en communicatie. Ze was als laatste CEO van de 538Group en werkte daarvoor bijna zeven jaar voor Microsoft in verschillende rollen, waaronder directeur Consumer Channel Group.

Gaat nieuwe strategie TMG redden?

Telegraaf Media Groep (TMG) presenteerde donderdag in de Amsterdamse popzaal HMH aan adverteerders en andere zakenpartners de plannen voor nieuwe concepten en platformen die invulling geven aan de eigen '24/7-strategie'. Het bedrijf wil voorzien in de continue en steeds veranderende informatiebehoefte van de consument. TMG maakt daarbij een beweging van het aanbieden van ‘general interest’ content via één centraal platform (De Telegraaf) naar ‘special interest’ informatie via de eigen hoofdmerken, maar ook via de kanalen en op de momenten die de consument zelf kiest. Hiermee probeert TMG adverteerders in staat te stellen heel gericht specifieke doelgroepen te bereiken.

Wat volgde was een reeks samenwerkingen en initiatieven die het tij aan de Basisweg moeten keren:

  • Om de interactie met consumenten verder vorm te geven gaat Metro een samenwerking aan met Ubideo. Dit is een nieuwe live-streaming-app waarmee je op ieder gewenst moment kunt kijken naar live-streams op elke locatie in de wereld waar op dat moment een Ubideo-gebruiker aanwezig is. Zo kunnen lezers live-streams opvragen van plaatsen die in het nieuws zijn.
  • TMG gaat een partnership aan met Fashion Week Nederland, de organisator van de halfjaarlijkse Mercedes Benz Fashion Week Amsterdam. De synergie tussen het mediahuis en het mode evenement moet nieuwe mogelijkheden creëren om op een crossmediaal fashion-platform (Amsterdam Fashion Weekly) 24/7 mode content te distribueren naar publiek, modeprofessionals en de mode-industrie. De samenwerking moet de autoriteit van het event internationaal gaan versterken.
  • Geïnspireerd door de samenwerking tussen Apple en IBM zal TMG nieuwe waarde creëren voor haar klanten en medewerkers en biedt zij hen unieke gebruikersgerichte ervaringen doordat zij de big data en analysecapaciteiten van IBM kan combineren met de legendarische klantervaring van Apple.
  • TMG wil in 2016 twee online tv-kanalen starten: een 24/7-nieuwskanaal vanuit De Telegraaf en een 24/7-portkanaal vanuit Telesport.
  • Het uit De Telegraaf losgeweekte magazine Vrouw lanceert nog dit jaar haar eigen digitale omgeving, waar via vijf centrale thema’s (gezondheid, opvoeden, psyche & relatie, eten en lifestyle) aan vrouwen verdiepende informatie wordt geboden over onderwerpen die hen bezighouden. Online video speelt hierbij een belangrijke rol.
  • Telesport lanceert haar estafette-aanpak: gedurende ieder etmaal zullen verschillende platforms (krant, website, app en online videokanaal) continu sportnieuws brengen. Televisie zal daar volgend jaar onderdeel van uitmaken met live streaming en on demand content.
  • Sky Radio Group zet de beweging naar digitaal door en gaat focussen op het bieden van muziek die je zelf wilt. Streaming, interactief en on-demand zijn daarbij kernwoorden.
  • De regionale kranten van Holland Media Combinatie (HMC) gaan de gelaagdheid van regionaal, lokaal en hyperlokaal nieuws in één pakket een nieuwe invulling geven, waarbij een nieuwe app nieuws tot op postcodeniveau bij de consument brengt.

Belangrijk voor adverteerders is dat TMG een nieuw tariefmodel gaat hanteren op basis van CPM-normen en 'One Currency'. De op oplages gebaseerde tariefkaart wordt vervangen door een zogenoemd performance-model, waarbij adverteerders betalen voor het daadwerkelijke bereik.

'TMG krijgt andere mindset'

Al deze vernieuwingen hebben als doel consumenten met informatie te bereiken waarvan TMG weet dat zij hier interesse in hebben, op basis van het kijk-, lees- en luistergedrag dat individuele consumenten laten zien. Deze kennis biedt adverteerders de gelegenheid om ook van hun kant specifieke informatie te bieden of aanbiedingen te presenteren die passen bij de behoefte van specifieke doelgroepen. Gedurende het evenement in de Heineken Music Hall hebben medewerkers van TMG adverteerders in speciale sessies bijgepraat over de mogelijkheden die de nieuwe initiatieven aan adverteerders bieden.

'Vandaag laten we de eerste productontwikkeling zien in aanloop naar 2016', zegt Geert-Jan van der Snoek, CEO van TMG. 'Tot nu toe hebben we de organisatie gereed gemaakt om via diverse platforms doelgroepgerichte content te bieden. Nu zijn we zover dat we de eerste tastbare initiatieven kunnen presenteren. Ik ben er trots op dat we er samen in zijn geslaagd om in minder dan een jaar tijd met een andere mindset aan de slag te gaan en nieuwe proposities uit te werken. Vandaag is de aftrap – en vanaf nu gaan we versnellen. Er zullen meer partnerships worden aangekondigd en nieuwe primeurs uit dit huis komen. We leven en werken in een digitale wereld, waarin het tempo heel hoog is – dit tempo zullen wij minimaal matchen.'

TMG presenteerde haar 24/7-strategie voor het eerst in december 2014. Sindsdien is TMG op alle fronten bezig met een transformatie van de organisatie, om het bedrijf gereed te maken voor de vernieuwingen die nodig zijn om consumenten altijd en overal de content te bieden die zij wensen. TMG doet dit via haar hoofdmerken De Telegraaf, DFT, Telesport, Metro, Autovisie, Privé, Vrouw, de regionale dagbladen (zoals Noordhollands Dagblad en Haarlems Dagblad) en Radio Veronica, Classic FM en Sky Radio.

Lees hier meer over de nieuwe strategie van TMG. 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Nederlands Media Netwerk