CvdM geeft hoge boete aan Limburgse tv-zender L1

CvdM geeft hoge boete aan Limburgse tv-zender L1
  • Media
  • 22 okt 2015 @ 10:32
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ReclamePolitiekTelevisieMedia

De Limburgse regionale omroep L1 moet een boete van 275.500 euro betalen omdat de zender sluikreclame zou hebben gemaakt op televisie. Volgens het Commissariaat voor de Media gaat het om diverse ernstige overtredingen op het gebied van sponsoring en reclame. De directie van L1 is van plan bezwaar aan te tekenen.

Er zou meermalen sprake zijn geweest van het veelvuldig verwijzen naar producten van een sponsor in ruil voor een financiële bijdrage aan programma's of series. Daaruit blijkt volgens het CvdM een hoge mate van commerciële inmenging bij deze publieke omroep, wat strijdig is met de Mediawet.

Als voorbeeld noemt het commissariaat onder meer het wekelijkse programma A2 Actueel, dat aandacht besteedt aan de aanleg van de A2-tunnel. Dat zou reclame voor Strukton en Ballast Nedam zijn, 'vermomd' als actualiteitenprogramma. Ook verdiende L1 mee aan de kaartverkoop van een concert van de Limburgse volkszanger Big Benny in ruil voor het produceren en uitzenden van een realitysoap over deze artiest.

Directeur Rob Stevens van L1 noemt de boete in de Volkskrant 'echt onterecht en buiten proportie'. Hij wijst erop dat het Commissariaat ook boetes heeft opgelegd voor culturele en educatieve programma's die volgens de regels gesponsord mogen worden, zoals een serie over het Bonnefantenmuseum en een serie over het Academisch Ziekenhuis Maastricht. Stevens: 'Zo'n reanimatiecursus zien wij gewoon als voorlichting.'

L1 schendt volgens het Commissariaat de uitgangspunten van onafhankelijkheid en non-commercialiteit en concurreert op oneerlijke wijze met andere media. De Mediawet schrijft voor dat publieke omroepen, die gefinancierd worden met belastinggeld, volledig onafhankelijk opereren. Dit voorschrift maakt het ook lastig voor regionale omroepen om samen te werken met regionale kranten, terwijl die juist openstaan voor dit soort publiek-private partnerships. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken