Een middag in het theater met Peter Vandermeersch
- Media
- 9 okt 2015 @ 16:20
- Link
-
Bas Vlugt
Eigenaar
Nederlands MediaNetwerk - MediastrategieJournalistiekPrint
- 9 okt 2015 @ 16:20
- Bas Vlugt
Woensdag 7 oktober, Amsterdam Theater. Vandaag geeft Peter Vandermeersch uitleg over de nieuwe koers bij NRC Handelsblad en NRC.next. Het is voor de eerste keer sinds de overname door Mediahuis dat NRC naar buiten treedt. En hoe. Er zijn 500 gasten die het theater volledig vullen.
Vandermeersch wordt begeleid en geïnterviewd door Wilfried de Jong. Het gaat vandaag over content, over journalistiek, over het uitgangspunt, het vertrektpunt.
Het gaat over wat er verandert maar zeker net zoveel over wat er hetzelfde blijft want waar NRC al die tijd in heeft geloofd daar gelooft NRC nog steeds in.
Ook in het commerciële traject gaat er veel veranderen, dat is wel duidelijk, maar daar gaat het vandaag niet over. Het commerciële traject zal de komende weken uitvoerig aan bod komen - ook op deze plek. NRC heeft er in de communicatie voor gekozen om te beginnen bij de content.
En dus wordt op het enorme scherm het redactiestatuut geprojecteerd dat is opgesteld bij het ontstaan van NRC Handelsblad door de fusie van Algemeen Handelsblad en de Nieuwe Rotterdamse Courant in 1970. Met prachtig: Als onze krant u niet aanstaat, dan neemt u een andere krant.
De journalistieke uitgangspunten van 45 jaar geleden gelden vandaag de dag nog steeds.
Aan het journalistieke uitgangspunt van NRC wordt dus niets veranderd. Wat wel verandert, is de manier waarop de podia worden ingezet waarop NRC zich manifesteert.
En natuurlijk de vorm, die verandert met de tijd mee. Zo lanceert NRC vandaag de nieuwe pay-off:'Waar is jouw mening op gebaseerd?'
Peter Vandermeersch: "NRC gelooft in drie podia: ochtendkrant, middagkrant en online."
NRC.next verandert
De belangrijkste veranderingen gaan plaatsvinden bij NRC.next en de website. Eerst next.
Er is eerder dit jaar commotie ontstaan rondom NRC.next. De ochtendkrant zou vanwege de teruglopende oplage worden opgeheven. Dat is niet alleen niet waar maar NRC maakt precies de omgekeerde beweging: er wordt geïnvesteerd in NRC.next.
De terugloop in oplage is ook NRC niet ontgaan en NRC heeft die onderzocht. Conclusie van NRC is dat de next-lezer de toon en de snelheid van het dagblad waardeert maar tegelijk ook meer diepgang en achtergrond wil.
NRC.next verschijnt vanaf morgen in twee katernen. Eerste katern: De Wereld. Tweede katern: 2; themakatern met meer achtergrond en analyse.
NRC.next wordt dus groter en meer een volwaardige, zeg klassieke, krant als NRC Handelsblad - met behoud van karakter.
Het betekent dat de redacties van NRC Handleblad en NRC.next meer gaan samenwerken.
Vandermeersch: "Het tijdstip waarop nieuws binnenkomt, gaat voor een belangrijk deel bepalen in welke van de twee dagbladen het nieuws als eerste wordt gebracht."
NRC.nl op de schop
Dan de website, daar vinden de grootste veranderingen plaats. De huidige website is vijf jaar geleden gebouwd, die gaat compleet op de schop.
Het belang van de website is evident. Nu al leest een kwart van de lezers van NRC gedeeltelijk of volledig digitaal.
De nieuwe website wordt dinsdag 12 september gelanceerd. Peter Vandermeersch: "We heben de auto geen onderhoudsbeurt gegeven maar een compleet nieuwe auto aangeschaft."
Alexander Klöpping op het podium. Hij vindt - niet geheel verrassend - de nieuwe NRC website helemaal fantastisch en hij legt ook uit waarom. De website is interactief en gaat zich in de loop van de tijd aanpassen aan de gebruiker. Als jij als lezer vaak stukken over Afrika leest dan zal het nieuws over Afrika steeds hogere posities krijgen zodat de website zich steeds meer gaat voegen naar jou als individuele lezer.
Vandermeersch: "We hebben niet 1 website maar 100.000 websites want we hebben 100.000 lezers."
De nieuwe website van NRC wordt semi-open. Bezoekers die niet abonnee zijn, mogen een aantal stukken per maand vrij lezen maar stuiten na verloop van tijd op een pay wall.
Het is een verrassende uitkomst want anders dan Peter Vandermeersch dit voorjaar in een interview met De Nieuwe Reporter had aangekonigd. Hij zei toen dat NRC naar een digital first strategie zou gaan: alle content meteen online, ook richting de abonnees zou het vetrekpunt online zijn.
Een halfjaar later blijkt NRC toch een andere invulling te geven aan deze strategie, niet digital first maar digital proof.
De pay wall staat dieper in de website en de plek staat nog niet vast. Dat is natuurlijk heel slim, op deze manier kan NRC ervaring opdoen en aan de knoppen draaien net zolang totdat er een optimum is bereikt.
-
Bas Vlugt
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Eigenaar
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing