Eén op drie jongeren kijkt dagelijks tv-series
- Media
- 12 okt 2015 @ 10:32
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieOnderzoekDoelgroepTrends
- 12 okt 2015 @ 10:32
- Redactie Media
Jongeren zijn verknocht aan tv-series. Dat blijkt uit een online enquête van jongerenkrant 7Days onder bijna vijfhonderd jongeren. Een derde van de respondenten kijkt elke dag naar een tv-serie. Ongeveer net zoveel kijkt meerdere keren per week (31%) of minstens één keer per week (29%).
On-demand diensten als Netflix en HBO zijn de belangrijkste bronnen van serievermaak (28%) maar ook van internet (17%) en de traditionele tv-zenders (13%) worden geregeld series geplukt. Waar sommigen hun favorieten netjes één voor één afwerken (23%), kijken anderen er hoogstens twee tegelijk om de boel niet door elkaar te laten lopen (41%) en er zijn binge watchers die echt alles door elkaar kijken (36%).
Waarom zo veel? Voor de meesten (52%) gaat het om de afleiding. Niets zo fijn om een serie te kijken en even alles en iedereen om je heen te vergeten. Het levert daarnaast leuke gespreksstof op met vrienden, vindt 20%. Tv-series verrijken ook nog eens je leven en geven je stof tot nadenken, meent een kwart van de respondenten. Slechts 2% heeft last van stress omdat-ie het gevoel heeft iets te missen als-ie niet kijkt.
Met vrienden praten over series is ook handig om weer nieuwe parels te ontdekken. 58% krijgt nieuwe series op die manier aangereikt. De favoriete genres zijn misdaad (29%), actie-avonturen (25%) en komedie (23%). Daarnaast blijkt internet ook een goede bron (36%) om nieuwe series op te sporen. Bijna de helft van de respondenten kijkt via die weg ook extra’s zoals trailers en interviews of volgt acteurs. Best dapper als je je bedenkt dat ongeveer evenveel jongeren bang zijn voor spoilers.
En als een favoriete serie is afgelopen, vallen jongeren dan massaal in een zwart gat? Ja, zegt 60%, maar we krabbelen na even afkicken weer op en beginnen aan de volgende. Slechts 4% is echt een hele poos niet te genieten. De rest gaat meteen door naar de volgende serie.
7Days is hét nieuwsmerk voor jongeren van 12 tot 18 jaar die iets willen bereiken. De krant 7Days verschijnt elke vrijdag in een oplage van 29.000 exemplaren. Ook via Sevendays.nl, Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat en WhatsApp blijven jongeren op de hoogte van nieuws en achtergronden waar zij iets mee kunnen.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- jongeren
- onderzoek
- HBO
- 7days.nl
- Netflix
- Seven Days
- series
- televisie
- bingewatching
- tv-series
- doelgroep
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing