[Interview] Madelon Hoekstra-Fortuin: AB1=NRC
- 28 okt 2015 @ 08:59
- Bas Vlugt
NRC Media is een dagbladuitgever die zichzelf opnieuw aan het uitvinden is. Nieuwe eigenaar, nieuwe mensen, nieuwe visies op nieuwsmedia. Sinds een halfjaar is Madelon Hoekstra-Fortuin er commercieel directeur. We spreken haar.
Wie is Madelon Hoekstra-Fortuin?
Mijn werkende leven is altijd binnen de media-wereld geweest, in een commerciële danwel eindverantwoordelijke rol; van buitenreclame ben ik naar tv gegaan, vervolgens naar een online reclame bureau en daarna naar een online gaming exploitant. Ik vind het ongekend leuk om binnen een team te werken en dat team sterker te maken door focus aan te brengen en door de teamspirit te verhogen. In al mijn banen ga ik voor het team, de kwaliteit (ook van het product) en de samenwerking met de klant.
Wat is jouw rol binnen NRC Media?
Ik werd gevraagd op het juiste moment; ik stond open voor een nieuwe stap. Ik ben zeer trots dat ik Commercieel Directeur ben van NRC. Niet alleen vertegenwoordigt NRC de allerbeste, veel bekroonde kwaliteitsjournalistiek van Nederland, ook mag ik iedere dag weer met mensen werken die zich met hart en ziel inzetten voor dit merk. Dit geldt voor zowel de redactie als de commerciële afdelingen. Dat inspireert en motiveert. Bovendien heb ik de vrijheid om de commerciële koers te bepalen.
NRC is bijzonder wendbaar; een beleid dat zich laat kenmerken door vernieuwing en tegelijkertijd focus, waarbij er altijd gezorgd wordt dat er aansluiting is bij de behoefte van de klant (zowel de lezer als de adverteerder / mediabureau). Hoe mooi is het dat dit bedrijf, dat al bestaat sinds 1828, en dat in één adem genoemd wordt met merkassociaties zoals “kwaliteit”, “betrouwbaarheid” en “deskundigheid” tegelijkertijd zo snel kan schakelen? nrc.next kent het hoogste percentage digitale abonnees van alle landelijke dagbladen, slechts een voorbeeld van iets waar ik trots op ben.
De rol van NRC
In een wereld van steeds meer nieuws en steeds minder journalistiek, is de behoefte groot aan een kwaliteitsinstituut dat de feiten en achtergronden op een rij plaatst en die de lezer helpt met het vormen van zijn mening. Het is juist deze rol die NRC wil vervullen, met als doel de lezer te prikkelen, niet om hem een mening op te dringen.
Het bereik van NRC
Zoals ik net al aangaf, bereiken wij een specifieke doelgroep. Van alle landelijke dagbladen kent NRC het hoogste selectieve bereik in deze doelgroep, namelijk 162. Deze selectiviteitsindex is zelfs hoger dan BNR en RTL Z. Voor NRC Handelsblad is deze index maar liefst 166. Van alle lezers van NRC Handelsblad, valt 83% in de sociale klasse AB1 en daarbinnen valt 58% in sociale klasse A. Dat is ongekend hoog. Bovendien is de gemiddelde leesduur per gelezen editie van NRC Handelsblad ook zeer hoog, te weten 40 minuten.
Een adverteerder die zich wil richten tot de hoogopgeleide, kapitaalkrachtige en geëngageerde consument, binnen het umfeld van kwaliteit, kan niet om NRC heen.
Impact bij AB1
Behalve dat NRC hoog engagement biedt in combinatie met de hoogste selectiviteit binnen AB1 (en daarmee dus weinig waste), bieden wij adverteerders ook de mogelijkheid om – met respect voor de lezer – branded content te maken die de lezer in vervoering brengt. Een ongekende mogelijkheid voor een adverteerder dus om de advertentie boodschap impactvol en daarmee dus ook waardevol te maken.
De AB1 doelgroep optimaal bereiken
We hebben een Gold en een Platinum pakket samengesteld; binnen één week kun je maar liefst 900.000 doelgroeppersonen AB1 bereiken met een gemiddelde contact frequentie van 3,3. In het Platinum pakket is dit bereik binnen AB1 zelfs 1,2 miljoen met een contactfrequentie van 5,1.
Dit wordt gerealiseerd door een combinatie van onze ochtendkrant nrc.next en onze middagkrant Handelsblad, die beide ook digitaal worden gelezen. Uiteraard zijn beide proposities, doordat ze ‘kant-en-klaar’ zijn, bijzonder aantrekkelijk geprijsd. De Diamond is uiteraard Branded Content; een op maat gemaakte communicatieoplossing voor de adverteerder. De verschijningsvorm hiervan is crossmediaal en biedt de ultieme vorm van native advertising.
-
Bas Vlugt
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Eigenaar
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing