Mediawet aangenomen: omroepen krijgen minder macht
- Media
- 14 okt 2015 @ 10:54
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - TelevisiePolitiekMedia
- 14 okt 2015 @ 10:54
- Jeroen Mirck
De Tweede Kamer heeft dinsdag ingestemd met een vernieuwing van de Mediawet, die volgens VVD-staatssecretaris Sander Dekker de publieke omroep meer toekomstbestendig moet maken. Positief is dat externe producenten meer ruimte krijgen, maar de omroepen zijn kritisch over de grotere macht die koepelorganisatie NPO over hen krijgt.
De vernieuwde Mediawet moet leiden tot een afgeronde omroepfusie in 2016, met dan nog maar acht omroepen in het bestel. Voor externe producenten geldt dat zij programma’s rechtstreeks bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) kunnen pitchen en zo steviger een voet tussen de deur krijgen in Hilversum.
De Kamerfracties hadden 16 moties en 15 amendementen ingediend, maar die legde Dekker naast zich neer. Ook een oproep van programmamakers via een landelijke advertentie in De Telegraaf sorteerde geen effect. Bijna alle partijen steunden de wet, uitgezonderd PVV en SP. Daarmee lijkt ook de gang naar de Eerste Kamer een formaliteit.
Onduidelijkheid over amusement en externen
Omroepen vrezen door de nieuwe toegang voor externe partijen buitenspel te worden gezet. Desondanks wordt die mogelijkheid geschapen, al is volgens NRC niet helemaal duidelijk welke vorm dit exact krijgt.
Dekker wil via de nieuwe Mediawet ook regelen dat de publieke omroep zich meer richt op kerntaken educatie, informatie en cultuur. Puur amusement zou geen NPO-taak meer mogen zijn, maar ook hier is de definitie van ‘amusement’ nog onduidelijk. Wel mogen omroepen volstaan met een algemene financiële verantwoording per genre. Reden: de Tweede Kamer vreest anders dat dit te veel gaat lijken op inhoudelijke inmenging.
Radio 6 niet gered
In de marge van het mediadebat deden onder meer D66 en SP een poging om de wegbezuinigde jazz-zender Radio 6 te behouden. Een SP-motie om de zender overeind te houden sneuvelde, maar een motie van D66 en PvdA voor 'een volwaardige plek voor soul & jazz op de publieke radio' werd wél aangenomen.
Commerciëlen mogen meer radiokavels kopen
Tot slot stemde de Kamer voor een motie van VVD en PvdA voor een wijziging van de eigendomsbeperking van landelijke radiokavels. Dat betekent dat commerciële radiobedrijven als Sky Radio Group (TMG), Radio 538 (Talpa) en Q-music (Persgroep) meer dan de huidige twee FM-frequentiepakketten mogen bezitten. Als staatssecretaris Dekker deze motie volgt (waarover hij in gesprek gaat met minister Kamp van Economische Zaken) leidt dat mogelijk tot nieuwe overnames in de radiosector.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing