Multiscope: helft tv-tijd nog steeds voor reguliere zenders
- Media
- 8 okt 2015 @ 11:01
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - DigitaalMediaTelevisieOnderzoek
- 8 okt 2015 @ 11:01
- Redactie Media
Het televisiescherm blijft centraal in Nederlandse huishoudens. De komende jaren verwachten bijna alle tv-bezitters de televisie evenveel of zelfs meer te gaan gebruiken. De toepassing van de televisie gaat echter veranderen. De tv wordt minder gebruikt voor het kijken van reguliere televisie uitzendingen en meer ingezet voor online streamingdiensten. De smart tv speelt hierin een centrale rol. Dit blijkt uit de Smart Electronics Monitor; een marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 6.500 Nederlanders.
Regulier televisie kijken is nog altijd de belangrijkste activiteit op het televisiescherm. Ruim de helft van de totale tv tijd van een Nederlands huishouden wordt besteed aan reguliere tv zenders. Nu al wordt 12% van de televisietijd gebruikt voor online streamingdiensten. Met name Netflix en Popcorn Time zijn populair. Het gebruik van mediadiensten op televisie wordt steeds belangrijker. Netflix abonnees kijken nu al een kwart van de tv tijd naar Netflix.
Tv-scherm blijft centraal staan
Niet alle Nederlanders zijn bekend met de smart tv. Acht op de tien (81%) hebben weleens van smart tv’s gehoord. Momenteel heeft één op de drie huishoudens (34%) een smart tv. Het aantal smart tv’s zal in de komende jaren verder toenemen, aangezien de helft van de niet bezitters wel interesse heeft. Men wil met name een smart tv kopen als de huidige televisie het begeeft. Een belangrijke reden om een smart tv aan te schaffen is de integratie van diverse diensten in één apparaat. Door de opkomst van smart tv's moeten apparaten als Chromecast en Apple TV opnieuw hun toegevoegde waarde bewijzen. Zowel Google als Apple spelen hier op in met de aankondiging van Chromecast 2 en Apple TV 4.
Intensiever gebruik Smart TV
Bezitters van een smart tv maken intensiever gebruik van het toestel dan bezitters van een gewone televisie. Drie van de vijf smart tv bezitters gebruiken het toestel meerdere keren per dag. Onder bezitters van een traditionele televisie is dit ongeveer de helft. Consumenten blijven de komende jaren de tv en de smart tv veelvuldig gebruiken. Nagenoeg alle consumenten met een smart tv (96%) verwachten de smart tv het komende jaar evenveel of meer te gaan gebruiken. Daarnaast verwacht 86% van de gewone tv bezitters het komende jaar evenveel of meer gebruik te gaan maken van het toestel.
Deze resultaten komen uit de Smart Electronics Monitor en zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 6.536 respondenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.
MarketingTribune schreef al eerder over de Smart Electronics Monitor.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- televisie
- Smart Electronics Monitor
- bereik
- kijktijd
- media
- onderzoek
- huishoudens
- Smart TV
- Multiscope
- tv-kijken
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing