Buzzcapture toont bereikcijfers van alle mediakanalen

Buzzcapture toont bereikcijfers van alle mediakanalen
  • Media
  • 26 nov 2015 @ 10:10
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekBereikMediaContent

Monitoringtool Buzzcapture voegt bereikcijfers toe aan alle on- en offline berichten. Hierdoor kunnen bedrijven op basis van kijk- en luistercijfers, oplagecijfers, online en social mediabereik meten hoeveel mensen een bericht heeft bereikt. Buzzcapture claimt de eerste partij te zijn die bereik over alle kanalen inzichtelijk maakt.

In traditionele social mediamonitoringtools staat volume van een bericht centraal. Het aantal keer dat een bericht overgenomen wordt in de (social) media bepaalt het volume in de grafiek. Buzzcapture voegt nu niet alleen bereik van een bericht op social media toe, maar óók gemiddelde kijk- en luistercijfers en oplagecijfers van offline media. Daarnaast wordt ook het bereik per blog en online nieuwssite getoond. Hierdoor kan naast een volumegrafiek nu ook een bereikgrafiek worden gemaakt.

In 2013 voegde Buzzcapture als eerste social mediamonitoringtool ook printdata toe aan het dashboard. Hierdoor neemt de tool de rol van de traditionele knipselkrant over en voegt het bovendien online nieuws en social media toe. Dankzij de toevoeging van realtime radio- en tv monitoring in 2014 biedt Buzzcapture een totaaloverzicht van alles wat in on- en offline media verschijnt. Het Nederlandse bedrijf zag dankzij de toevoeging het aantal klanten meer dan verdubbelen het afgelopen jaar.

'Mediamonitoring wordt volwassen'

Oprichter Alex van Leeuwen ziet mediamonitoring volwassen worden: 'Bedrijven willen weten wat de impact van een bericht is. Een vermelding in het NOS Journaal werd op dezelfde wijze getoond als een tweet van een Twitteraar met vijf volgers. Door de toevoeging van bereikcijfers krijgen communicatie-afdelingen concreet inzicht in eyeballs van nieuws en campagnes over verschillende type bronnen. En daarmee ook structureel inzicht welke onderwerpen waar beter worden opgepikt.'

Van Leeuwen ziet campagne-monitoring als een belangrijke trend. 'Iedere marketeer zal uiteindelijk de vraag krijgen: hoeveel mensen hebben we bereikt met een bericht? Voorheen werd vaak een gemiddelde per bron toegepast, nu kan een veel relevanter getal worden getoond. Het maakt natuurlijk groot verschil of je op Nu.nl genoemd staat of op de nieuwssite van de lokale krant. Deze vraag komt niet alleen van bedrijven, maar ook van PR-bureaus die bereik als belangrijkste KPI hebben. Deze toevoeging voegt de basis voor een accurate mediawaarde, die ook binnenkort in de tool wordt geïntroduceerd.' 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken