AIVD bezorgd over toename economische cyber-spionage
- Media
- 29 nov 2015 @ 16:12
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieOverheidPrivacy
- 29 nov 2015 @ 16:12
- Redactie Media
Nederlandse bedrijven zijn steeds vaker doelwit van hackers en buitenlandse inlichtingendiensten die op zoek zijn naar waardevolle informatie. De Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD) is bezorgd over de snelle groei van economische cyber-spionage.
'Het aantal onderzoeken neemt jaarlijks rap toe', zegt Marc Kuipers, de tweede man van de inlichtingendienst, zondag in het KRO-NCRV-televisieprogramma Brandpunt Reporter. 'Onder elke steen waaronder we kijken, vinden we wel wat. En dat maakt ons bezorgd, want we kijken nog lang niet onder elke steen.'
Hoe veel onderzoeken de AIVD jaarlijks verricht, “mag” Kuipers niet zeggen, maar hij verwacht dat economische cyber-spionage in de komende jaren “het grootste aandachtsgebied” van de geheime dienst zal worden. “Het neemt ontzettend toe.”
Vooral bedrijven die nieuwe technologie ontwikkelen, liggen onder vuur. “Wat ons betreft is het potentieel een heel grote bedreiging, omdat het gaat over het verdienvermogen van Nederland, onze economische kroonjuwelen,” zegt Kuipers in Brandpunt Reporter.
Volgens de AIVD zijn vooral inlichtingendiensten uit Rusland en China actief op het gebied van economische cyber-spionage. “Die landen behoren echt tot de Champions League”, aldus Marc Kuipers. Hij stelt vast dat veel ondernemingen hun cyberdefensie niet goed op orde hebben. “We zien bedrijven, kleine en grote, die hun IT-beveiliging als een kostenpost zien in plaats van een belangrijke investering om hun continuïteit te verzekeren.”
Eerder dit jaar werd technologiebedrijf ASML, bouwer van computerchipmachines, gehackt door de Chinezen. Uit onderzoek van Brandpunt Reporter blijkt dat ASML (omzet 5,9 miljard euro in 2014), zelf niet in de gaten had dat er digitale inbrekers binnen waren. De hack werd ontdekt door een Amerikaans dochterbedrijf (Cymer) van ASML.
De hackers wisten de hand te leggen op een lijst met gebruikersnamen van ASML-personeel plus de bijbehorende wachtwoorden. Daarmee hadden ze begin februari minstens drie dagen volledige toegang tot het netwerk van de multinational, meldt Brandpunt Reporter. ASML zegt dat er geen aanwijzingen zijn dat de hackers waardevolle informatie hebben gestolen. Maar daarmee is niet gezegd dat de indringers met lege handen zijn vertrokken. Of er bedrijfsinformatie is gestolen, en zo ja, welke, valt voor ASML namelijk niet te achterhalen. De digitale inbrekers hebben hun sporen goed gewist.
Brandpunt Reporter (KRO-NCRV), zondag 29 november, 22.35 uur, NPO 2
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing