HMC staakt juridische strijd tegen eigen redactie

HMC staakt juridische strijd tegen eigen redactie
  • Media
  • 5 nov 2015 @ 12:18
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaJournalistiekPrint

De directie van TMG-dochter Holland Media Combinatie (HMC) staakt de juridische strijd met de eigen ondernemingsraad. De HMC-top gaat niet in hoger beroep tegen het vonnis in kort geding dat een reorganisatie bij het bedrijf opschort. Beide partijen gaan nu weer met elkaar in gesprek over de toekomst van het krantenbedrijf.

Na het verliezen van het kort geding heeft de directie het eigen omstreden reorganisatieplan ingetrokken en gaat opnieuw praten met de redactie en de ondernemingsraad. Daarop heeft de ondernemingsraad besloten een tweede juridische procedure, bij de Ondernemingskamer, te beëindigen.

De ondernemingsraad laat aan Villamedia.nl weten tevreden te zijn met de uitkomst en weer in gesprek te willen. Uitgangspunt daarbij is dat de kranten één algemeen hoofdredacteur houden. HMC-directeur Gert Jan Oelderik houdt zich nog even op de vlakte over wat straks de uitkomst zal zijn.

De directie lag overhoop met de redactieraad over het vermeend omzeilen van het redactiestatuut rond de benoeming van vier afzonderlijke hoofdredacteuren voor het Noord-Hollands Dagblad, het Leidsch Dagblad, het Haarlems Dagblad/IJmuider Courant en de Gooi- en Eemlander.

Volgens de rechter zijn er onvoldoende zwaarwegende redenen voor de HMC-directie om het advies van de redactieraad te negeren. De OR spande over dezelfde kwestie een zaak aan bij de Ondernemingskamer van het Gerechtshof in Amsterdam, maar ook die is nu van de baan. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken