Mercurs 2015: Carlein Kieboom over de kansen van vtwonen

Mercurs 2015: Carlein Kieboom over de kansen van vtwonen
  • Media
  • 4 dec 2015 @ 10:49
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaAwardsInterviewPrintWebwinkel

Net als vorig jaar is vtwonen ook bij de Mercurs van 2015 weer genomineerd voor de hoofdprijs Magazine van het Jaar. De Sanoma-titel zette de stap naar televisie (bij zusterbedrijf SBS) en verbouwde de eigen site tot webshop. Dat bleef wederom niet onopgemerkt. MarketingTribune sprak met hoofdredacteur Carlein Kieboom. Gaat zij woensdag met de hoofdprijs naar huis? 'Onze webshop staat qua omzet op 300%.'

Alweer genomineerd! Waarom wordt vtwonen dit jaar wél het magazine van het jaar?

Carlein Kieboom: 'We hebben met vtwonen een geweldig jaar achter de rug waarin het crossmediale platform nog verder succesvol is uitgebouwd (print, tv, webshop, beurs, eigen huiscollectie, shop-in-shops). Alle onderdelen zijn geïntegreerd en verankerd in een ijzersterk DNA. Met name de printproducten (13 reguliere uitgaves, 3 bookazines en 9 specials) hebben een geweldige groei doorgemaakt, zowel in de losse verkoop als in abonnees met indices per editie variërend van 140 tot 180 ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat is een bijzondere prestatie op printgebied en bewijst des te meer dat het printproduct nog steeds een heel belangrijk onderdeel is binnen onze mediamix.'

Wat is jouw rol in de huidige succesvolle periode van vtwonen? Wat is jouw geheim?

'Mijn rol is initiëren en verbinden op mediagebied en ervoor zorgen dat wat we doen past bij het DNA van vtwonen. We willen one step ahead blijven en keer op keer verrassen en inspireren op woongebied. Met lef, visie en daadkracht hebben we in de afgelopen periode veel voor elkaar gekregen. Je moet kansen zien en pakken en mijn oprechte passie en liefde voor de inhoud is hier een belangrijke motor in geweest.'

Vorig jaar gaf je in een Mercurs-interview met MarketingTribune aan in 2015 hard te willen groeien in e-commerce en ook extra aandacht te geven aan de koppeling van de verschillende mediakanalen. Hoe heeft dat uitgepakt?

'Dat heeft heel goed uitgepakt. De shop op vtwonen.nl voert inmiddels ruim 300 stijlvolle merken op woongebied en de omzet groeit explosief. De index vanaf het lanceringsmoment (september 2014) staat inmiddels bijna op 300%. We laten veel van de producten terugzien in styling-producties in zowel print als de tv-programma’s temidden van een inspirerend umfeld en creëren daarmee een ultieme shoppable experience.'

Wat zie je als de belangrijkste vakprestatie die je dit jaar hebt geleverd?

'Een optelsom van wat ik hiervoor heb genoemd. Het merk vtwonen, dat inmiddels al 52 jaar bestaat, is met de tijd mee gegaan en is vandaag de dag overal. Je kunt er niet meer omheen. Wij hebben mensen meer dan ooit weten te enthousiasmeren om aan de slag te gaan in hun huis om er het beste uit te halen. Als je dan met onze gids en inspirator op woongebied je schare fans het afgelopen jaar zo ziet groeien, kun je niet anders concluderen dan dat dit een mooie vakprestatie is. Ik ben dan ook trots dat ik hieraan bijgedragen heb met een gepassioneerd en kundig team.'

Wat wordt volgend jaar de grootste verandering in medialand?

'Er zal nog meer focus komen op de sterke merken die zich mee ontwikkelen met het veranderende medialandschap. De diverse onderdelen van de mediamix zullen nog verder geïntegreerd worden. Daarnaast is het massaal zenden voorbij. Je zal als merk steeds meer getarget je doelgroepen via de diverse kanalen moeten bereiken om relevant te blijven. Daarbij is authenticiteit heel belangrijk.'

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Media van MarketingTribune

In de aanloop naar de uitreiking van de Mercurs op 9 december volgen nog interviews met de hoofdredacteuren van de andere drie genomineerde 'tijdschriften van het jaar': Runner's World, Quest en Vogue.  

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken