Christmas Radio: Top 2000 verslaat Sky en Serious Request

Christmas Radio: Top 2000 verslaat Sky en Serious Request
  • Media
  • 25 dec 2015 @ 10:03
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • RadioBereikMediaMuziek

'Driving home for Christmas...' Donderdag is de Top 2000 weer gestart op Radio 2. Radiozenders doen er veel aan om extra luisteraars naar zich toe te trekken in de laatste maand van het jaar. 3FM komt met Serious Request (Het Glazen Huis) en Sky Radio wordt sinds jaar en dag omgedoopt tot The Christmas Station. Maar welke zender is daarmee nu echt succesvol? Mediabureau Mindshare maakte een analyse over de afgelopen vijf jaar.

Uit de analyse blijkt dat Radio 2 met de Top-2000 in december liefst 35 tot 40% meer luistertijdaandeel scoort vergeleken met de elf voorgaande maanden. 3FM is beduidend minder succesvol. Waar het voorgaande jaren meestal 10% meer luistertijdaandeel scoorde, was dat vorig jaar maar 2%.

Diezelfde slijtage zie je bij het tot Kerst-jukebox omgetoverde Sky Radio. Waar in voorgaande jaren tot wel 15% meer luistertijdaandeel werd gerealiseerd, was dat het afgelopen jaar nog maar 3%, zo blijkt bij een analyse van de NLO-cijfers. 

Wie trouwens de cijfers over de langere termijn bekijkt, ziet dat Radio 2 het echt van de feestdagen moet hebben. In de rest van het jaar neemt de publieke radiozender een bescheiden vijfde of zelfs zesde positie in. In het schema op MarketingTribune zijn de 'kerstpieken' goed zichtbaar. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken