VVD'er Bruno Bruins voorzitter van raad van toezicht NPO

VVD'er Bruno Bruins voorzitter van raad van toezicht NPO
  • Media
  • 1 dec 2015 @ 00:09
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • TelevisiePersonaliaPolitiekMedia

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) krijgt per 1 januari een nieuwe raad van toezicht. Voorzitter wordt Bruno Bruins, voormalig VVD-staatssecretaris van OC&W. De andere leden zijn Lizzy Doorewaard, Gala Veldhoen, Femke den Boer en Frank Vrancken Peeters.

De raad van toezicht is door een extern wervings- en selectiebureau geselecteerd en vervolgens door een onafhankelijke benoemingscommissie voorgedragen aan staatssecretaris Sander Dekker (Media), zo meldt het Ministerie van OC&W. Reden voor de vervanging is dat de zittende RvT met ingang van het nieuwe de maximale wettelijke termijn heeft bereikt. Op 1 januari 2016 loopt hun tweede en wettelijk laatste termijn af.

Mogelijk worden er later nog meer leden toegevoegd aan de nieuwe raad van toezicht. Op dit moment ligt er een wetswijziging van de Mediawet bij de Eerste Kamer. Daarin wordt voorgesteld om een uitbreiding van de raad toe te staan tot maximaal één voorzitter en zes leden. Dit in verband met de grotere rol en verantwoordelijkheid voor de NPO in het gewijzigde wetsvoorstel.

Ondanks de grotere rol van de raad van toezicht laat de Rijksoverheid weten dat het voorzitterschap en lidmaatschap van de RvT 'een nevenfunctie blijft'. 

De nieuwe RvT-voorzitter Bruno Bruins heeft ruime ervaring in de politiek. Als VVD'er was hij raadslid en wethouder in Den Haag, waarna hij staatssecretaris OC&W was in het kabinet Balkenende-III, burgemeester van Leidschendam en directeur van Connexion.   


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken