TMG boekt voorzichtig voortgang met digitalisering

TMG boekt voorzichtig voortgang met digitalisering
  • Media
  • 23 dec 2015 @ 11:09
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaZakelijkDigitaalOnline

Telegraaf Media Groep (TMG) meldt dat het goede voortgang boekt met de eerder aangekondigde veranderingen binnen de eigen organisatie. De versnelde digitalisering en de ontwikkeling van merkextensies lopen volgens het mediabedrijf 'op schema'. De huidige reorganisatie leidt volgens de directie tot een slagvaardiger, flexibeler en sterk bedrijf dat zich met vertrouwen richt op 2016. Wel wordt 2015 afgesloten met een verlies. Opmerkelijk zijpad: TMG overweegt middenin deze reorganisatie het eigen radio-aanbod uit te breiden.

De gedurende 2015 aangekondigde veranderprocessen en de daarbij behorende reorganisaties zijn talrijk, maar tonen volgens de TMG-top 'de gewenste voortgang'. Meerdere merken realiseren ook nieuwe crossmediale platformen.

In december is de reorganisatie van de redactie van dagblad De Telegraaf aangekondigd om kostenreductie te realiseren en een kwaliteitsslag te maken. 'De redactie zal zich nog meer aanpassen aan het veranderende gedrag van de consument. Eerder werd de rest van de organisatie van TMG Landelijke Media ingericht op het versterken van de hoofdmerken.'

De aangepaste organisatie van Holland Media Combinatie (HMC) focust inmiddels volledig op het versterken van de eigen hoofdmerken in de kernregio’s en op het ontplooien van hyperlokale initiatieven. Parallel worden de drukactiviteiten van TMG teruggebracht van 10 naar vier drukpersen, met op termijn sluiting van de vestiging in Alkmaar. Deze reorganisatie zal naar verwachting in de eerste helft van 2016 volledig worden gerealiseerd.

Digitaal zit in aparte BV

Voor TMG als geheel zijn de niet-titel-gebonden digitale activiteiten ondergebracht in een separate entiteit (TMG Digital BV), 'zodat deze activiteiten voldoende focus, management-aandacht en prioriteit krijgen in een geschikte groeiomgeving'.

De daling in opbrengsten is merkbaar bij met name de advertentieopbrengsten bij zowel de print- als radio-activiteiten. Voor wat betreft radio is op 21 december 2015 de ministeriële regeling met betrekking tot de verruiming van de eigendomsbeperkingen van de landelijke FM-frequenties commerciële Radio gepubliceerd. TMG bestudeert momenteel de mogelijkheden die dit besluit biedt.

TMG sluit 2015 af met verlies

TMG zal het boekjaar 2015 afsluiten met een negatief resultaat, zoals eerder al gecommuniceerd. Dit wordt in belangrijke mate veroorzaakt door de lasten die voortkomen uit de reorganisaties en afboekingen op activa vanwege aangekondigde maatregelen. Sowieso speelt de ontwikkeling van het algehele medialandschap TMG niet bepaald in de kaart. 

Telegraaf Media Groep (TMG) zal in 2016 de reeds eerder gepresenteerde '24/7-strategie' verder vorm geven en de daarbij behorende plannen voor nieuwe concepten en platformen nader invullen. Hierbij staat de continu veranderende informatiebehoefte van de consument centraal.

'De versnelde digitalisering van producten en diensten en de ontwikkeling van extensies van merken op het pad van woord-naar-beeld-naar-concept zullen hier een fundamenteel onderdeel van zijn', aldus de TMG-top. 'Wij maken daarbij een beweging van het aanbieden van general interest-content via één centraal platform naar special interest-informatie via de eigen hoofdmerken, via die kanalen en op die momenten die de consument zelf kiest.'

Meer details over de bedrijfsvoering van TMG volgen pas later. Het mediabedrijf publiceert zijn jaarcijfers op 9 maart 2016. 

Opmerkelijk: TMG overweegt uitbreiding radio-aanbod 

TMG wil de mogelijkheid onderzoeken om zijn radio-aanbod uit te breiden, zo meldt NU.nl. Hoewel bedrijven momenteel maximaal twee FM-kavels mogen bezitten, worden die beperkingen in de toekomst mogelijk versoepeld. Vanaf 1 januari moet dat aantal verdubbeld worden. Volgens een TMG-woordvoerder liggen er dus kansen voor het moederbedrijf van Sky Radio. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken