Terugblik Mercurs 2015: vier hoofdredacteuren aan het woord

Terugblik Mercurs 2015: vier hoofdredacteuren aan het woord
  • Media
  • 11 dec 2015 @ 15:50
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PrintAwardsJournalistiekMakers

Vier tijdschriften streden dit jaar om de titel Mercur Magazine van het Jaar. De winst ging uiteindelijk naar Runner's World, maar ook tegenstrevers Vogue, Quest en vtwonen hadden een ijzersterke case. MarketingTribune interviewde de vier hoofdredacteuren van de genomineerde tijdschriften. Vier bevlogen professionals met resultaten die er niet om liegen. Lees hier hun meest markante uitspraken. 'De Amerikanen namen ons concept over.'

Olivier Heimel, hoofdredacteur van Runner’s World

'Runner’s World heeft een prachtig jubileumjaar achter de rug, met een groei op alle vlakken, maar wat ons echt onderscheidend maakt, denk ik, is onze vernieuwing. In New York, bij een bijeenkomst met de andere wereldwijde Runner’s World-edities, presenteerden we vorig jaar onze gepersonaliseerde online magazines voor grote loopevenementen. Onze Amerikaanse en Spaanse collega’s waren zo enthousiast dat zij daar nu ook mee werken. Dit jaar presenteerden we een slim fotoplatform dat we binnenkort introduceren, onze eigen online en offline hardloopsegment (op de Ringdijk, voor ons kantoor aangebracht door de Gemeente Amsterdam), ons bloggersnetwerk en de verkiezing van de loopblogger van het jaar. Naast alle bookazines en custom-mediaprojecten, maken we daar écht indruk mee, jaar na jaar.'

Karin Swerink, hoofdredacteur van Vogue

'Het "Vogue loves Doutzen"-nummer in maart vergde een jaar voorbereiding en betekende, met wereldwijd drie verschillende shoots, een aanzienlijke hap uit het budget. Geen probleem, vind ik, want wie mooie dingen wil maken, moet investeren. En dat houdt soms in snijden op organisatorisch vlak: geen ticket voor mij dus naar de shoot bij Doutzen thuis in New York, en de redactiechampagne komt gewoon van de supermarkt. Op de Vogue-kwaliteit bezuinig ik echter nooit. En dat is een meesterzet, ook in commercieel opzicht. Ik weet als geen ander nieuwe mogelijkheden te benutten en heb het afgelopen jaar bewezen dat glossy’s ook buiten de kiosk kunnen scoren.'

Carlein Kieboom, hoofdredacteur van vtwonen

'We hebben met vtwonen een geweldig jaar achter de rug waarin het crossmediale platform nog verder succesvol is uitgebouwd (print, tv, webshop, beurs, eigen huiscollectie, shop-in-shops). Alle onderdelen zijn geïntegreerd en verankerd in een ijzersterk DNA. Met name de printproducten (13 reguliere uitgaves, 3 bookazines en 9 specials) hebben een geweldige groei doorgemaakt, zowel in de losse verkoop als in abonnees met indices per editie variërend van 140 tot 180 ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat is een bijzondere prestatie op printgebied en bewijst des te meer dat het printproduct nog steeds een heel belangrijk onderdeel is binnen onze mediamix.'

Thomas Hendriks, hoofdredacteur van Quest

'Quest Test is dit jaar ook genomineerd: voor Merkinnovatie van het Jaar. We hebben een nieuwe site gelanceerd: Quest.nl is nu Questtest.nl en we hebben al zo’n 1,2 miljoen voltooide tests die data opleveren voor artikelen en wetenschappelijk onderzoek. Op het gebied van educatie zijn we een mooie samenwerking met het Rijksmuseum begonnen voor kinderen uit het voortgezet onderwijs. En ter gelegenheid van de Kinderboekenweek hebben we een speciale Quest Junior voor nieuwsgierige kinderen van 8 tot 14 jaar gemaakt. Met wetenschappelijke proefjes voor in de klas, ondersteund door video. Wordt volgend jaar vervolgd. Learning zit nu in het Quest Lab, een ontwikkelprogramma waarin diverse Quest-ideeën worden gevalideerd. Spannend en veelbelovend.'

De hoofdprijs bij de Mercurs ging dus uiteindelijk naar Runner's World (zie ook de video van de uitreiking hieronder), maar ook Quest viel in de prijzen, als beste merkinnovatie. Proost, al dan niet met champagne uit de supermarkt! 

Jeroen Mirck, platform-manager Media van MarketingTribune



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken