Goede start voor dagelijkse kijkcijfers van online programma

Goede start voor dagelijkse kijkcijfers van online programma
  • Media
  • 28 jan 2016 @ 11:46
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • KijkcijfersOnderzoekMedia

Stichting Kijkonderzoek (SKO) rapporteert per 1 januari iedere dag kijkcijfers voor online bekeken programmacontent in de Nederlandse markt. In samenwerking met Kantar Media/TNS NIPO is SKO de eerste organisatie in de wereld die dagelijks gedetailleerde kijkcijfers voor online programma content kijken levert. De betrokken partijen laten weten dat deze innovatieve meting van digitale kijkcijfers een goede start heeft gemaakt.

De kijkcijfers, die vanaf begin 2016 dagelijks worden opgeleverd, geven de online consumptie van tv programma’s weer. In de eerste instantie alleen van NPO, RTL Nederland en SBS broadcasting. In aanvulling op bestaande data (content bekeken via een tv-toestel) biedt deze data adverteerders, bureaus en zenders de kans online bereik en kijkgedrag onder het online tv publiek te monitoren en daar op te sturen.

Michel van der Voort, Managing Director SPOT, het Nederlandse marketingcentrum voor tv-reclame: ‘Doordat de online penetratie groeit in Nederland, blijft de consumptie van video op verschillende apparaten in Nederland toenemen. SKO meet nu online video consumptie, waardoor omroepen content via alle schermen commercieel kunnen uit nutten. We zijn erg vereerd het eerste land in de wereld te zijn dat dit op zo’n hoog niveau kan monitoren.’

Ook online commercials meenemen

De aankondiging is de eerste fase van het SKO Videodata Integratie Model (SKO-VIM), dat databronnen voor alle online programma’s en alle commerciële uitingen integreert. In de komende maanden zullen ook online commercials worden opgenomen in de rapportages aan de markt.

Bas de Vos, directeur van SKO: ‘We zijn nu in staat om de markt te voorzien van de noodzakelijke inzichten die tot beter begrip van het kijkerspubliek leiden. Daar zijn we trots op. De ervaring die Kantar Media heeft in de hybride benadering van meten, stelt ons in staat om een geavanceerd data integratie model te creëren, ontwikkelen en implementeren. Zo komen we tegemoet aan de behoeften van de markt.’

Bram van Schaik, Managing Director TNS NIPO: ‘Gezien het innovatieve karakter van de Nederlandse markt is het geen toeval dat dit project voor het eerst van de grond komt in ons land. Het is een goed voorbeeld van ‘waar een klein land groot in kan zijn’. Complimenten aan de teams van Kantar Media, SKO en TNS die hier zo hard aan hebben gewerkt.’

'Baanbrekende methode'

‘We zijn blij dat we deze belangrijke mijlpaal samen met SKO hebben bereikt’, aldus Richard Asquith, Global CEO Audience Intelligence bij Kantar Media. ‘Deze baanbrekende methode zal een holistisch beeld geven van video verbruik op verschillende platforms voor alle doelgroepen.’

Het VideoTotaal zal zowel programma's als commercials omvatten; SKO verwacht alle overige elementen later dit jaar te kunnen leveren.

Nicole Engels, Manager publieksonderzoek en databeheer bij NPO: ‘We hebben nu betere en meer gedetailleerde inzichten in het gebruik van publieke omroep content op álle schermen. Vooral het kijkgedrag van het jongere publiek is belangrijk. Dat is zeker van toegevoegde waarde.’

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken