Netflix groeit naar 75 miljoen kijkers, vooral buiten VS
- Media
- 20 jan 2016 @ 10:48
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediaTelevisieZakelijkContent
- 20 jan 2016 @ 10:48
- Redactie Media
De betaalde tv-dienst Netflix is afgelopen jaar gegroeid naar 75 miljoen abonnees wereldwijd. Vooral de groei in Q4 was boven verwachting, maar dan vooral buiten de VS: 4 om pakweg 2 miljoen nieuwe abonnees. De Amerikaanse markt lijkt met 45 miljoen kijkers inmiddels verzadigd. In Nederland doorbrak Netflix afgelopen zomer al de magische grens van één miljoen abonnees.
Netflix realiseerde in het vierde kwartaal een omzet van 1,67 miljard dollar, beduidend meer dan de 1,31 miljard in 2014. De operationele winst kwam uit op 60 miljoen dollar en de nettowinst bedroeg 43 miljoen dollar In het buitenland wordt nog veel verlies gemaakt vanwege de (kostbare) introducties in landen als Japan, Spanje en Portugal.
Voor het komende kwartaal mikt Netflix op een verdere groei van het aantal gebruikers met ruim zes miljoen. Dat kan omdat het bereik van de dienst enorm is vergroot met in totaal inmiddels 130 nieuwe landen.
Groei in opkomende economieën
Het komende jaar wordt belangrijk voor de videodienst, aldus NOS.nl. Tijdens technologiebeurs CES kondigde Netflix aan dat zijn videodienst nu in 190 landen beschikbaar is, met uitzondering van China en landen die een Amerikaans handelsembargo hebben. Het bedrijf moet dit jaar gaan bewijzen dat er inderdaad nog miljoenen mensen zijn die een abonnement op de videodienst willen afsluiten.
Veel potentiële gebruikers zitten in opkomende economieën, waar het internet nog niet altijd even goed is, en in China. Met dat land is Netflix nog druk in gesprek, vertelde topman Reed Hastings onlangs aan techsite Re/code. Onduidelijk is of Netflix dit jaar al voet aan wal krijgt in China.
Hoeveel abonnees heeft Netflix in Nederland?
In Nederland verdubbelde Netflix de afgelopen twee jaar op rij. De dienst had aan het einde van het tweede kwartaal van 2015 liefst 1,17 miljoen abonnees, een verdubbeling van de 620.000 abonnees medio 2014. ook dat was toen een verdubbeling. Netflix begon in september 2013 met het aanbieden van de onbeperkt kijken-dienst in Nederland. Na een jaar had het bedrijf 355.000 abonnees. Het aantal kijkers is volgens onderzoeksbureau Telecompaper twee keer zo hoog: via elk abonnement kijken gemiddeld zo'n twee personen naar de series en films van de betaaldienst.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing