Vier op de tien huishoudend kijken uitgesteld tv
- Media
- 21 jan 2016 @ 10:43
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekTelevisieVideo
- 21 jan 2016 @ 10:43
- Redactie Media
Uitgesteld tv kijken is populair in Nederland. Een groot deel van de huishoudens kijkt tv-programma’s terug via VOD-platforms. NPO.nl (voorheen Uitzending Gemist) is het meest populair, gevolgd door RTL XL, Kijk.nl en NLziet. Dit blijkt uit cijfers van de Smart Electronics Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 6.500 Nederlanders.
Bijna vier op de tien Nederlandse huishoudens (39%) kijken uitgesteld tv via on demand platforms van de publieke omroep en commercie¨le zenders. NPO.nl heeft de meeste kijkers (36%). Daarna volgen RTL XL (16%), Kijk.nl (5%) en NLziet (1%). Meer dan de helft van de gebruikers van deze platforms kijkt ongeveer 3 uur per week uitgesteld tv. De andere helft van de gebruikers kijkt minder dan één keer per week.
Jonge vrouwen kijken RTL XL
De verhouding tussen mannen en vrouwen is bij de NPO.nl-gebruikers min of meer in evenwicht. RTL XL en Kijk.nl hebben meer vrouwelijke kijkers; bijna zes op de tien. Daarnaast trekt vooral RTL XL veel jonge kijkers. Ongeveer de helft (46%) is tussen de 18 en 35 jaar. Van de NPO.nl-kijkers is slechts 33% tussen de 18 en 35 jaar.
NPO.nl wordt ruim 40% van de tijd via het tv-scherm bekeken. RTL XL en Kijk.nl bekijkt men minder via het tv-scherm (30% van de tijd) en vaker via schermen van andere devices. Vooral de tablet en smartphone zijn populaire schermen bij kijkers van RTL XL en Kijk.nl.
De Smart Electronics Monitor is het onderzoek naar slimme elektronica en mediadiensten, uitgevoerd door online onderzoeksbureau Multiscope. Het ruim 80 pagina's tellende rapport geeft inzicht in consumentengedrag, gebruikersprofielen, huidige ontwikkelingen en trends van onder andere smart tv’s, mediaspelers, gameconsoles, video on demand diensten, muziekstreamingsdiensten, uitgesteld tv kijken en e-readerplatforms.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- tv
- RTL XL
- Multiscope
- NPO
- RTL
- NLziet
- uitgesteld kijken
- Uitzending Gemist
- omroep
- NPO.nl
- televisie
- Kijk
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing