NU.nl is meest waardevolle nieuwssite van Nederland
- Media
- 10 feb 2016 @ 12:37
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - BereikNieuwsmediaPROnderzoekJournalistiek
- 10 feb 2016 @ 12:37
- Redactie Media
Nu.nl is de meest waardevolle nieuwssite van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Coosto. Een gemiddeld bericht op de site is omgerekend 885 euro waard. De nieuwssites van De Telegraaf en AD volgen op respectabele afstand.
Deze calculaties blijken uit een analyse van PR-waarde, de nieuwste functionaliteit van Coosto, een analystetool voor social media. De PR-waarde kent aan ieder online artikel en bericht op social media een geldwaarde toe, die aangeeft wat de kosten waren geweest om hetzelfde bereik in te kopen via advertenties. Dit maakt de return on investment van marketing- en pr-activiteiten duidelijk.
Nu.nl steekt qua waarde met kop en schouders uit boven andere nieuwssites in Nederland, zoals Telegraaf.nl en AD.nl. Op technologiegebied is Tweakers.net in Nederland verreweg het meest waardevolle platform om op vermeld te worden en voor het bereiken van marketeers is een artikel op Frankwatching de beste score.
De top 5 van meest waardevolle nieuwssites en waarde per bericht
1. Nu.nl € 885
2. Telegraaf.nl € 464
3. AD.nl € 451
4. MSN.nl € 223
5. RTLnieuws.nl € 186
Toine Verheul, CEO van Coosto: 'Coosto ontwikkelde de PR-waarde om antwoord te kunnen geven op de veelgestelde vraag wat een vermelding van je naam of zelfs een compleet artikel in de media nu eigenlijk ‘waard’ is. Tot nu toe was dat nog moeilijk te meten en waren de uitkomsten vaak onrealistisch. De schat aan data die Coosto heeft verzameld geeft het meest nauwkeurige antwoord op deze vraag. Het helpt bedrijven in het bepalen van hun marketing- en PR-strategie. Het geeft zowel een beeld ‘hoe goed’ men het over het algemeen doet in de media, als hoe een specifieke campagne bijvoorbeeld ontvangen is. Uiteindelijk komt het de professionaliteit in de branche ten goede.'
Het datascience-team van Coosto ontwikkelde een algoritme op basis van gesprekken met professionals uit het vakgebied, bij A-merken en pr-bureaus. Een deel van Coosto’s team is meer dan een jaar fulltime bezig geweest met het benaderen van uitgevers voor cijfers van honderdduizenden websites wereldwijd. Deze resultaten zijn gecombineerd met data die Coosto al sinds 2009 verzamelt, zoals het aantal reacties op een artikel en het totaal aantal berichten op een site. Het resultaat is een unieke formule die een betrouwbare inschatting geeft van de geldwaarde.
Voor blogs en nieuwssites is een formule gemaakt op basis van onder andere het aantal paginaweergaven, unieke bezoekers, het gemiddeld aantal lezers en het aantal reacties op het artikel. Ook de plaats van een merk in het artikel en het aantal keren dat een merk is genoemd zijn meegenomen. Voor de sociale medianetwerken wordt per bericht gekeken naar het aantal weergaven en dit wordt afgezet tegen de gemiddelde advertentiekosten per weergave op het betreffende netwerk. Het aantal weergaven is afhankelijk van relevante statistieken per platform, zoals likes voor Instagram, fans voor Facebook en retweets voor Twitter. De interactieratio, de invloedscore van de auteur en het geslacht van de auteur (er wordt een correctie toegevoegd bij neutrale auteurs) hebben invloed op de score.
Enkele andere ranglijstjes van waardevolle sites:
Techsites
1. Tweakers.net € 1.434
2. Iculture.nl € 598
3. Onemorething.nl € 558
4. Androidworld.nl € 497
5. Computeridee.nl € 451
Marketingsites
1. Frankwatching.com € 152
2. Dutchcowboys.nl € 98
3. Marketingfacts.nl € 97
4. Adformatie.nl € 83
5. Emerce.nl € 80
Techsites internationaal
1. Theverge.com € 12.019
2. Softonic.com € 10.795
3. Wired.com € 7.816
4. Techradar.com € 4.936
5. Chip.de € 4.109
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- NMO publiceert Mediatrends 2023
Laatste Nieuws
- NMO publiceert Mediatrends 202319-03-2024
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing