Sanoma staat diep in het rood: 158 miljoen euro verlies

Sanoma staat diep in het rood: 158 miljoen euro verlies
  • Media
  • 9 feb 2016 @ 10:46
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaPrintZakelijkContent

Het Finse mediaconcern Sanoma heeft een slecht jaar achter de rug. De jaarcijfers over 2015 duiken fors in het rood: het bedrijf leed een verlies van 158 miljoen euro op een omzet van 1,7 miljard euro. Reden: afboekingen op goodwill en programmarechten, waaronder een afschrijving van 15 miljoen euro in het vierde kwartaal op de waarde van de Nederlandse tv-activiteiten.

Hoe anders gingen de zaken in 2014: toen boekte Sanoma nog 62 miljoen euro nettowinst op een omzet van 1,9 miljard euro. Het moge duidelijk zijn: Sanoma kwakkelt. Na de tegenslagen in Nederland stonden het afgelopen jaar vooral de activiteiten in moederland Finland onder druk. In september werd de Finse CEO Harri-Pekka Kaukonen vervangen door de Nederlandse topvrouw Susan Duinhoven, wier taak het is om schoon schip te maken.

Exclusief buitengewone posten daalde de operationele winst met bijna 30% tot 83,2 miljoen euro, zo meldt het FD. Sanoma verwacht voor dit jaar wederom een kleine omzetdaling (-3,4%), al hoopt het concern stiekem op lichte verbetering. Zo wordt een iets hogere operationele winstmarge van rond de 7% verwacht, waarmee het bedrijf rekent op herstel van de bedrijfsresultaten. 

Duinhoven spreekt van een uitdagend jaar voor Sanoma. Volgens haar heeft het mediabedrijf aan de 'bescheiden' verwachtingen kunnen voldoen door het maken van lastige keuzes en te kiezen voor innovatie. Dat laatste zou zich uitbetalen in een solide groei van de digitale uitgeeftak.

Toch is het niet allemaal somberheid troef bij Sanoma. Net als vorig jaar groeit de omzet van de activiteiten in Nederland en België, al werden de verkopen bij onze zuiderburen wel wat gedrukt door het afstoten van enkele titels. In Nederland kreeg de grootschalige reorganisatie en verkoop van titels al in 2014 zijn beslag. In ons land verbetert momenteel de marktpositie van zowel SBS Broadcasting als de digitale markt.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken