Bloot protest na 'censuur' Folia op HvA

Bloot protest na 'censuur' Folia op HvA
  • Media
  • 14 mrt 2016 @ 20:56
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PRContentPrint

Sex sells, sex shocks. Een blootcover van studentenblad Folia heeft tot veel ophef gezorgd op de Hogeschool van Amsterdam. Vanwege een open dag besloot de HvA het tijdschrift uit enkele gebouwen te weren, waarna een felle discussie over censuur aanzwelde. Als protest werd het blad alsnog uitgedeeld op de open dag... door een halfblote activiste.

‘Gewoon, borsten.’ Dat stond op de cover, naast een foto die precies dat uitbeeldde. De foto verwijst naar een stuk over de Boobie Bible, een initiatief van het Feminist Committee (FemCom), een groep feministische studentes aan de Universiteit van Amsterdam. De Boobie Bible is een verzameling foto’s van ontblote boezems die volgens de initiatiefnemers gemaakt is om het taboe op borsten te doen verdwijnen.

‘Borsten worden vaak geseksualiseerd terwijl het heel gewone lichaamsdelen zijn. Waarom reageert iedereen altijd zo gevoelig op een tepel die tevoorschijn piept?’ aldus initiatiefneemster Matilda Medard tegen Folia. De activiste noemt het verbannen van Folia 'onacceptabel'.

Het idee om het blad te verwijderen komt van de faculteiten Maatschappij & Recht, en Onderwijs & Opvoeding. 'Mijn zorg is dat bezoekers van de open dag worden afgeschrikt door de cover. Deze geeft niet weer wie wij zijn,' zegt Ietje Veldman, voorzitter van de Onderwijs-faculteit. 'We willen geen storing op de lijn, en dit kan storing veroorzaken.'

De hogeschool heeft met dit verbod het vuurtje alleen maar aangewakkerd. Bezoekers van open dag kregen zaterdag massaal Folia in hun handen gedrukt door een halfnaakte dame. De vrouw, lid van FemCom, voerde op deze manier actie tegen het besluit van HvA. Door alle ophef weet nu half Nederland van de blote borsten. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken