VPRO experimenteert met VR voor tv-serie Missie aarde

VPRO experimenteert met VR voor tv-serie Missie aarde
  • Media
  • 14 mrt 2016 @ 10:38
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • DigitaalVideoTelevisieVirtual Reality

Virtual Reality is de toekomst, dus is het interessant om daarmee te experimenteren. De VPRO is nooit vies geweest van experimenten, dus stort de publieke omroep zich nu op VR. Liefhebbers van de SF-comedyserie 'Missie Aarde' kunnen sinds zondag virtueel aan boord stappen van het ruimteschip Tasman en kennismaken met het astronautenleven op een ruimteschip anno 2063.

De VPRO lanceerde zondag via de eigen VR-app (iPhone/Android) en YouTube een VR-film die hoort bij de serie Missie Aarde. In de film kom je oog in oog - op nog geen meter afstand - te staan met de astronauten uit de serie. De lancering van de film valt samen met het tweede seizoen van de tv-serie, eveneens op zondag. 

In Missie Aarde tellen we af naar het jaar 2063, de poolkappen zijn gesmolten en de wereld staat onder water behalve Nederland. Zeven astronauten zijn op last van het Ministerie van Ruimtezaken op missie gestuurd om een nieuwe thuisplaneet voor de mensheid te vinden. Voor een 'uitwisselingsproject' van het Ministerie kunnen achterblijvers op aarde de ruimte ingeschoten worden en een kijkje nemen in het dagelijks leven van de redders van het universum.

De VPRO hintte vorige week al naar de komst van de film in een opvallende vacature die de omroep plaatste in verschillende dagbladen. In deze vacature stelde de VPRO op zoek te zijn naar een Astronaut, gespecialiseerd in communicatie. Onderdeel van de sollicitatieprocedure zou een 'virtuele training' zijn waarin je kennis maakt met de astronauten. 

De film is gemaakt in samenwerking met het VPRO Medialab. Regie van de film is net als bij de tv-serie in handen van Tim Kamps. In de film zijn de acteurs Kim van Kooten, Alex Klaasen, Leo Alkemade, Raymond Thiry en Wart Kamps virtueel te bewonderen.

De VPRO maakt ruimte voor experiment en vernieuwing en is de eerste Nederlandse omroep die begon met het ontwikkelen van virtual reality films voor radio- en televisieprogramma’s. Missie Aarde is het derde VR-project van de omroep. Eerdere producties waren een VR-film rondom de serie 'De volmaakte mens', en een virtuele 'Peepshow'.

www.vpro.nl/missieaardevr



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken