Concentra trekt stekker uit kwakkelend TV Limburg

Concentra trekt stekker uit kwakkelend TV Limburg
  • Media
  • 18 apr 2016 @ 11:03
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkNieuwsmediaJournalistiekTelevisie

De commerciële zender TV Limburg stopt op 1 juli met de productie en het uitzenden van regionale televisie in Nederlands Limburg. De medewerkers van TV Limburg zijn hierover vrijdag geïnformeerd. Na jarenlange substantiële verliezen, heeft de Belgische eigenaar Concentra besloten te stoppen met haar televisieactiviteiten in Nederland.

TV Limburg valt onder Regionaal Televisie Netwerk Limburg (RTNL BV) en kwam in 2008 in handen van Concentra. De commerciële Limburgse omroep komt voort uit TV Gazet (opgericht in 1988), dat in 2001 werd omgezet in TV Totaal. In 2004 fuseerden TV Totaal en TV Zitterd onder de naam TV Limburg.

Marc Vangeel, gedelegeerd bestuurder van Concentra NV, spreekt van een 'zwarte dag' in de geschiedenis van het mediaconcern. 'Met pijn in het hart hebben we deze beslissing moeten nemen, maar het was een noodzakelijke. Als provinciale commerciële zender is het een loodzware – zo niet onmogelijke - opgave om met een gesubsidieerde publieke omroep te concurreren op een beperkte schaal als de provincie Limburg. Dat de laatste jaren de reclame-inkomsten in de mediabranche zwaar onder druk staan, heeft natuurlijk niet bijgedragen aan onze ambities met TV Limburg.'

'Geen sluitende businesscase'

Onder leiding van projectmanager Huub Paulissen van Concentra Media Groep zijn in de afgelopen maanden verschillende scenario’s intensief onderzocht om deze bedreigingen het hoofd te bieden. 'Hoe graag we het ook willen, de slotconclusie van allerlei onderzochte varianten is dat er geen sluitende businesscase is te maken', zegt Paulissen. 'TV Limburg heeft de voorbije jaren al fors bezuinigd op kosten. Met nog minder mensen en middelen dan nu, kun je geen representatieve televisie maken. Als commerciële zender moet je iedere euro uit de markt halen. Als blijkt dat dat bij lange na niet voldoende is om de kosten te dekken, moet je realistisch zijn en stoppen.'

TV Limburg bedankt adverteerders en relaties voor de samenwerking en het vertrouwen in de achterliggende jaren. Een groot compliment verdienen de werknemers, presentatoren en anderen betrokken bij de producties van de Limburgse zender. Zij hebben onder steeds moeilijkere omstandigheden en met (steeds beperktere) middelen met groot enthousiasme tot op de dag van vandaag voortreffelijke programma’s gemaakt.

Vangeel: 'Behalve het stoppen met uitzendingen, betreuren wij het ook ten zeerste dat we als familiebedrijf afscheid moeten nemen van twaalf medewerkers die zich jarenlang met passie hebben ingezet voor TV Limburg. We zullen er dan ook alles aan doen om op passende wijze afscheid van elkaar te nemen.'

Ook voor directeur Maurice van der Linden van TV Limburg is de teleurstelling groot. 'Ik ben enorm trots wat wij met zo’n kleine groep mensen iedere dag weer voor elkaar krijgen. Zodra buitenstaanders zagen, hoe klein die club is, dan ontstond veel respect en waardering. Doodjammer dat die inzet niet tot een ander resultaat heeft geleid. Het niet aflatende vertrouwen van onze moedermaatschappij in onze zender verdient ook een woord van dank. Hoe moeilijk ook, begrijp ik de uiteindelijke keuze van Concentra om te stoppen met TV Limburg.' 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken