Nieuwsuur gooit programma om

Nieuwsuur gooit programma om
  • Media
  • 4 apr 2016 @ 11:43
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieproductieConceptNieuwsmediaTelevisie

Nieuwsuur gooit vanaf maandagavond het roer om. Het dagelijkse achtergrondprogramma van de NOS en NTR op NPO 2 scherpt zijn format aan om kijkers beter te bedienen. Belangrijkste wijziging is dat de rollen van de verschillende presentatoren duidelijker gaan verschillen: alleen de anchor zit nog aan de centrale desk. De sport- en nieuwslezer moeten de hoek in.

Hoofdredacteur Joost Oranje van Nieuwsuur: 'De drie programmaonderdelen nieuws, achtergronden en sport zijn de bouwstenen van het succes van het programma. Dat blijft overeind. Maar op deze manier wordt Nieuwsuur nog meer een logisch geheel, met een samenhangende en herkenbare opbouw. Dat is waar de kijkers nadrukkelijk om vragen en met deze aanpassing van het format komen we aan die wens tegemoet.'

Wat gaat er precies veranderen? Voortaan presenteert alleen de ‘anchor’ (Twan Huys, Mariëlle Tweebeeke of vervanger Joost Karhof) zittend achter de desk en hebben de presentatoren van NOS Nieuws en Sport een eigen, staande plek aan een groot scherm. Daarmee wordt het onderscheid tussen achtergronden, nieuws en sport helderder, een kijkerswens die onder meer blijkt uit onderzoek.

Nieuwsuur investeert in onderzoeksjournalistiek

Nieuwsuur begint voortaan met het nieuws dat die dag de meeste achtergrond behoeft en waar later in het programma eventueel een vervolg op gegeven wordt. Daarna volgt een nieuwsblok, gebracht door de presentatoren van het NOS Journaal. Na de verdiepende achtergrond door de anchor presenteren de presentatoren van NOS Sport actualiteiten uit de sport. Nieuwsuur investeert bovendien in achtergronden- en onderzoeksjournalistiek op sportgebied. Daarvoor zijn twee nieuwe researchjournalisten aangetrokken.

Nieuwsuur bestaat inmiddels ruim vijf jaar en is het ankerprogramma van de journalistieke en verdiepende zender NPO 2. Het programma wordt goed gewaardeerd door de kijker, het gemiddelde waarderingscijfer staat al sinds 2012 op 7,5. Ook de kijkcijfers zijn goed; in 2015 was de gemiddelde kijkdichtheid hoger dan het jaar daarvoor: gemiddeld keken vorig jaar 660.000 mensen van zes jaar en ouder, in 2014 waren dat er gemiddeld 629.000.

Bij grote nieuwsgebeurtenissen trekt Nieuwsuur regelmatig tussen de 750.000 en een miljoen kijkers. Het programma blijft ook bij vakgenoten niet onopgemerkt: het won sinds 2012 ieder jaar een Tegel (de belangrijkste journalistieke jaarprijzen) en werd vorige week nog onderscheiden met een Tegel in de categorie Onderzoek vanwege de onthullingen over de ‘Teevendeal’. Eerder won Nieuwsuur ook een TV-Beeld voor het beste actuele programma vanwege diezelfde onthullingen.



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken