Basyl de Groot nieuwe zendermanager 3FM: 'We moeten onszelf opnieuw uitvinden'

Basyl de Groot nieuwe zendermanager 3FM: 'We moeten onszelf opnieuw uitvinden'
  • Media
  • 31 mei 2016 @ 11:03
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkBereikRadioInterview

Basyl de Groot is per 1 juni benoemd tot zendermanager van NPO 3FM. Hij neemt deze functie sinds januari waar na het vertrek van Wilbert Mutsaers naar concertorganisator Mojo. De Groot gaat zich richten op het vernieuwen van de publieke jongerenzender, die de laatste jaren te kampen heeft met ee teruglopend marktaandeel.

Basyl de Groot (45) is sinds 1997 werkzaam bij 3FM. Daarvoor werkte hij als dj en muzieksamensteller bij Kink FM en bij platenmaatschappijen BMG en Warner Music. Hij was sinds januari 2016 waarnemend zendermanager van NPO 3FM.

'NPO 3FM staat voor nieuwe muziek en voor nieuw talent', zegt De Groot. 'Ik vind het geweldig om aan de slag te kunnen als zendermanager van NPO 3FM. Ik zie er naar uit om NPO 3FM een nieuw scherp, eigenzinnig profiel te geven waar jonge makers en luisteraars zich in herkennen. Dat ga ik samen met alle 3FM’ers en de luisteraars doen.' 

Volgens NPO-bestuurder Shula Rijxman krijgt Basyl in zijn nieuwe functie de kans om de zender opnieuw te positioneren: 'NPO 3FM moet de publieke radiozender blijven die nieuwe muziek en talent als eerste signaleert en onder de aandacht van een groot publiek brengt. Met zijn jarenlange ervaring als music director bij 3FM en oog voor jong talent, weet Basyl als geen ander wat nodig is om NPO 3FM klaar te stomen voor de toekomst, zowel lineair als online.'

Gefeliciteerd met je nieuwe functie. Wat zijn je plannen met NPO 3FM?

'Zeg ik niet. Serieus: Ik ga met alle 3FM’ers aan de slag en wij gaan ervoor zorgen dat er straks een zender staat om trots op te zijn. Ben ik nu ook al, maar wij kunnen nog zoveel meer.'

Wat voor radiozender moet NPO 3FM worden?

'De beste jongerenzender van Nederland.'

Het marktaandeel van NPO 3FM is het afgelopen jaar gedaald. Wat is je ambitie voor de zender?

'Marktaandeel is gelukkig niet leading voor een zender van de publieke omroep, maar dit is wel het moment om jezelf opnieuw uit te vinden. Dat heeft NPO 3FM eerder gedaan en dat gaan we nu ook weer doen. Er is meer dan ooit ruimte voor nieuw talent en er is meer dan ooit de drang om jongerenradio in Nederland te vernieuwen.'

Je werkt al negentien jaar bij de zender. Ben jij wel de meest aangewezen persoon om de vernieuwingsslag te leiden?

'Natuurlijk moet ik die vernieuwingsslag leiden! Ik heb in die 19 jaar nog nooit iets gedaan “omdat het nou eenmaal zo is.” Ik blijf vragen stellen: “Kan dit anders? Mag het leuker? We doen het nu wel op deze manier, maar wat als….?” NPO 3FM is mijn leven, het zit in mijn bloed, mijn hart en mijn oren. Ik wil niets liever dan steeds weer nieuwe muziek delen met zoveel mogelijk mensen. In de afgelopen maanden als interim zendermanager heb ik ontdekt hoe leuk het is om een club jonge honden de weg te wijzen en dan los te laten om hele nieuwe dingen te creëren. Dat is echt net zo verslavend als nieuwe muziek en artiesten ontdekken.'

Wanneer moeten die veranderingen hun vruchten hebben afgeworpen?

'Dat gaat tijd kosten. Plannen uitwerken, veel praten om te voelen waar de passies en krachten van alle 3FM’ers liggen. Vernieuwing begint bij een idee, maar wordt pas werkelijkheid door de mensen die dat idee gaan uitvoeren. Dat zijn de dj’s en producers die namens de omroepen programma’s maken op NPO 3FM en natuurlijk het hele team van de NPO. En als het allemaal staat, dan moeten we onze luisteraars ook de kans geven om aan de vernieuwingen te wennen. Stel mij die vraag volgend jaar nog eens.'

Dit interview verscheen in aangepaste vorm op NPO.nl. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken