[Interview] Diederik Broekhuizen (De Beste Social Awards): 'Zonder livestream ben je niet meer relevant'

[Interview] Diederik Broekhuizen (De Beste Social Awards): 'Zonder livestream ben je niet meer relevant'
  • Media
  • 26 mei 2016 @ 10:56
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Social mediaVideoInterviewContentMakers

Met het succes van Facebook Live en Periscope neemt ook voor mediabedrijven het belang van livestreaming toe. Diederik Broekhuizen, organisator van De Beste Social Awards, doet met zijn Studio Broekhuizen live-verslagen van Nederlandse filmpremières. Direct na de lancering van Facebook Live heeft hij dat daar toegepast. Wat is volgens hem de toekomst van livestreaming voor het mediavak? 'Bij dit soort videoproducties is voorbereiding cruciaal.'

Wat is voor jou als videoproducent de toegevoegde waarde om video's live te streamen?

Diederik Broekhuizen: 'Ik ben geen standaard videoproducent, maar wij maken wel social content en doen veel live-verslagen van premières van Nederlandse films. Je ziet dat het nu een hele logische stap is om dit live te verslaan. Het is snel en spannend en de fans zitten bovenop het evenement. Ook voor De Beste Social Awards, die we dit jaar voor de derde keer organiseren, is live video een ideale tool.'

Wanneer kies je ervoor dit te doen? Gebruik je dan Facebook of ook andere diensten?

'Tot nu toe hebben we ons beperkt tot Facebook en Periscope van Twitter. Je kiest ervoor als er ook daadwerkelijk iets spannends gebeurt. Die setting kun je natuurlijk ook zelf creëren door een Q&A te organiseren of iets anders interessants live te doen.'

Betekent livestreamen dat je op een andere manier video's maakt?

'Jazeker, het is live en je kan het niet editen. Je moet het redactioneel dus goed voorbereiden. Eigenlijk maak je van tevoren al inhoudelijk het item, zodat het een keer goed gaat. Livestreams zullen steeds meer gemaakt gaan worden naast gemonteerde video's, al zullen beide vormen wel naast elkaar blijven bestaan.'

Wordt er anders en meer gereageerd op livestreams dan op 'gewone' video's?

'Ja, mensen reageren veel meer, omdat ze weten dat ze eventueel de video nog kunnen beïnvloeden. Degene die de video streamt, leest natuurlijk de comments en kan hier direct op inspelen. Dat maakt het enorm interactief. Tevens beloont Facebook live-video nu enorm in zijn algoritme. Dikke kans dus dat je veel kijkers krijgt, meer dan een normale video, omdat Facebook de live-video aan meer mensen vertoont.

Vragen klanten van jouw Studio Broekhuizen er vaker om nu diensten als Periscope zo in de aandacht staan?

'Jazeker. Klanten bedenken nu vaak zelf ook al dat ze willen livestreamen.'

Gaat livestreaming een groeiende rol spelen voor jouw business? Gaat het de videoproductie veranderen?

'Ik denk het wel. Ik denk vooral dat je steeds sneller moet leren schakelen op het gebied van video. Stel, je staat op een persevenement met een cameraploeg. Als je dan niet live streamt en je gaat het eerst een halve dag editen en redigeren, dan moet je beseffen dat de rest z'n  video al direct live heeft gestreamd. Dan zul je dus naar haakjes moeten zoeken in je video om twaalf uur later nog relevant te zijn. Anders zit echt niemand er meer op te wachten.'

Zit er ook een keerzijde aan deze ontwikkeling?

'Ik maak me zorgen dat de kwaliteit van het beeld achteruit gaat rollen. Er zal soms met minder liefde naar de kwaliteit gekeken worden. Kijken we straks alleen nog maar naar mobiele video's? Verder vraag ik me ook af wat er gebeurt als er iets vreselijks live gebeurt. Spannende tv, maar je kan er later niet meer voor kiezen het niet uit te zenden. Ik las al over live gestreamde zelfmoord en verkrachtingen. Ik en ben bang dat we het ergste nog lang niet gehad hebben. En privacy speelt natuurlijk ook nog een rol. Mensen tekenen immers geen quitclaims meer, want ze zijn direct live. Ik waardeer het zelf ook niet als ik live wordt gestreamd zonder daar van tevoren over ingelicht te worden.'

De Beste Social Awards 2016, een initiatief van Diederik Broekhuizen, worden uitgereikt op 9 juni in startup-complex B.Amsterdam.

Interview: Jeroen Mirck, platform-manager Media van MarketingTribune. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken