AD en regio-kranten herpositioneren tot ADR Nieuwsmedia

AD en regio-kranten herpositioneren tot ADR Nieuwsmedia
  • Media
  • 12 mei 2016 @ 10:39
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • DagbladuitgeversDagbladenJournalistiekNieuwsmedia

AD en alle regionale kranten van de Persgroep Nederland profileren zich vanaf vandaag samen als ADR Nieuwsmedia. Deze strategische herpositionering valt samen met een gezamenlijke nieuwe vormgeving en veel nieuwe columnisten. ADR Nieuwsmedia positioneert zich als 'de grootste nieuwsorganisatie van Nederland', met één landelijk dagblad, zeven regio-titels en 57 regionale edities. Het merk bereikt in totaal 3,6 miljoen lezers (print), 7,9 miljoen online bezoekers en 12 miljoen app-gebruikers per maand.

Inhoudelijk wordt ADR Nieuwsmedia gemaakt door bijna 900 journalisten. De centrale redactie in Rotterdam verslaat het internationale en nationale nieuws en achtergronden voor het AD, BN DeStem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, de Gelderlander, de Stentor, PZC en Tubantia. De regioredacties verslaan al het eigen regionale en lokale nieuws. 

ADR Nieuwsmedia is een bundeling van de sterkste regionale merken van Nederland. Hiervoor is een nieuwe logofamilie ontwikkeld. Het straalt enerzijds de verbinding uit, anderzijds het eigene van het regio. De ADR-familie wordt gekenmerkt door het gebruik van vierkante, veelal rode logo’s.

Zowel richting consumenten als zakelijk zullen de acht merken van ADR Nieuwsmedia gezamenlijk campagne voeren. De thematiek die hierbij gekozen is ‘ADR komt dichterbij’. Door de hoge bereiksdichtheid per gebied, van 25 tot 40%, hebben de merken in hun eigen regio’s een leidende rol  in nieuwsvoorziening. Hoe dichterbij iets gebeurt, hoe groter het wordt.

De introductie van ADR Nieuwsmedia gaat gepaard met enkele veranderingen in de krant. Naast een nieuwe vormgeving zullen er elke dag meer pagina’s economie zijn. Voor specifiek de nationale editie van AD komen er dagelijks extra pagina’s rond gezondheid, wonen, uitgaan, geld en werk. Daarnaast is het columnistenteam in alle kranten versterkt met een groep scherpe pennen: Halina Reijn (maandag), Hanina Ajarai (dinsdag), Marjan Berk (woensdag), Anniek van den Brand (donderdag), Tommy Wieringa (vrijdag), Paul de Leeuw (zaterdag), Angela de Jong (over tv), Vincent Bijlo (over radio), Pauline Bijster en Özcan Akyol.

Erik van Gruijthuijsen, directeur journalistiek van de Persgroep Nederland: 'We zijn de grootste en de wijdst vertakte nieuwsorganisatie van Nederland. Dat is geen overmoed, dat zijn de feiten. Dat zullen lezers en bezoekers van onze websites en apps gaan zien, elke dag in de krant, elk uur online. We brengen het wereldnieuws en het nieuws uit jouw wereld.'

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken