NOS toont zich slecht verliezer: 'Verstappen moet op open net'
- 18 mei 2016 @ 10:16
- Jeroen Mirck
De winnende Formule 1-race van Max Verstappen had zondagmiddag live op een open net te zien moeten zijn, aldus een gefrustreerde NOS-directeur Jan de Jong. Ziggo-presentator Olav Mol reageert smalend: 'Boot gemist? Beetje jammer dit.'
De Grand Prix van Spanje was nu alleen te zien bij Ziggo Sport, dat de live-uitzendrechten bezit. Deze zender is alleen gratis beschikbaar voor Ziggo-abonnees. Ruim een miljoen mensen zagen daar de historische zege. Klanten van concurrent KPN konden de race alleen zien met een betaalabonnement op Ziggo Sport Totaal, voorheen beter bekend als Sport 1.
'Formule 1 moet op evenementenlijst'
'Je kan je afvragen of zoiets alleen bij Ziggo te zien moet zijn', aldus De Jong in AD. 'Ik vind het niet gek dat zo'n evenement met een Nederlandse deelname op een open zender te zien is. Dan zou Formule 1 op de evenementenlijst moeten, net als bijvoorbeeld schaatsen nu. Maar dat is een politieke kwestie.'
De NOS heeft wel een samenvattingcontract voor de komende drie jaar, maar daar zitten wel restricties aan: zo mag de publieke omroep pas twee uur na de race vijf minuten beeldmateriaal uitzenden. Dat gebeurde zondagavond in Studio Sport, goed voor ruim 2 miljoen kijkers. Daarentegen moest het NOS Journaal van 18.00 uur het doen zonder beeld van de historische sportprestatie.
Achterhoedegevecht
Het AD merkt fijntjes op dat de NOS de afgelopen jaren 'niet tot nauwelijks aandacht aan de Formule 1' heeft besteed. Harder is de reactie van Ziggo-verslaggever Olav Mol, via Twitter: 'Hé NOS, boot gemist? Beetje jammer dit, hè. Slechte timing ook.'
In feite voert NOS-directeur De Jong een achterhoedegevecht. De NOS moet al jaren bezuinigen en de politiek heeft er vrede mee dat de budgetten in mindere mate opgaan aan dure sportrechten. Zo verkaste de Champions League al naar SBS6. Daarbij komt dat steeds meer tv-kijkers uitgesteld of betaald kijken. De rol van de publieke omroep is dus in de loop der jaren kleiner geworden. Ook het inperken van de topsalarissen gaat in de nabije toekomst vermoedelijk een rol spelen bij het verliezen van kijkcijferkanonnen.
hé @NOS. Boot gemist?? Beetje jammer dit he. Slechte timing ook. pic.twitter.com/KaWeRdDND3
— Olav Mol (@Olav_Mol) May 17, 2016
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- televisie
- NOS
- Max Verstappen
- Red Bull
- Olav Mol
- uitzendrechten
- winnaar
- Sport1
- Ziggo
- Jan de Jong
- autosport
- Grand Prix
- Formule 1
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing