Media Distillery strikt twee investeerders

Media Distillery strikt twee investeerders
  • Media
  • 15 jun 2016 @ 10:02
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZoekmachineMediaInnovatieVideo

De Nederlandse venture capital-fondsen Peak Capital en Vortex Capital Partners investeren 600.000 euro in het snelgroeiende Amsterdamse bedrijf Media Distillery. Ook de nieuwe CEO van Media Distillery, Roland Sars, droeg bij aan de investering. De start-up levert technologie waarmee audio- en videobestanden razendsnel kunnen worden geanalyseerd. Mediabedrijven gebruiken de dienst om radio en tv-uitzendingen real-time te doorzoeken op gewenste termen.

'Met deze investering kunnen we ons platform verder ontwikkelen en verder internationaal groeien', zegt Sars. Media Distillery ontwikkelde een technologie die video en audio volledig geautomatiseerd analyseert en daarmee doorzoekbaar maakt. De techniek wordt onder meer gebruikt om realtime radio- en televisiecontent te doorzoeken. Sars: 'Onze dienst geeft ook alerts wanneer en waar een bepaald merk, persoon of bepaalde zoekterm voorbij komt.'

Bedrijven zoals Lexis Nexis, Buzzcapture, Coosto, Meltwater, Clipit en Media Info Groep maken al gebruik van de techniek voor de dienstverlening richting hun eigen klanten, waaronder T-Mobile, Alliander, de Dierenbescherming, Jumbo Supermarkten, Mauritshuis, DSM en Specsavers. Ook mediabedrijven, zoals BNR Nieuwsradio, gebruiken de dienst om hun mediacontent en archieven doorzoekbaar te maken. Media Distillery analyseerde zo in de afgelopen twee jaar meer dan honderdduizend programma’s.

'Peak Capital en Vortex Capital Partners hebben veel ervaring met snelgroeiende markten zoals die van Media Distillery', zegt Sars over de investering. 'Een uitzonderlijk mooie samenwerking wat ons betreft.' Serieondernemer Sars verkocht zijn eerdere bedrijf BackupAgent recent aan een Amerikaanse branchegenoot. Inmiddels gaat hij met Media Distillery een nieuw ondernemersavontuur aan.

Kinderschoenen

'Het analyseren van video en audio staat nog in de kinderschoenen', zegt Johan van Mil van Peak Capital. 'Media Distillery loopt voorop met een uitstekende technologie die zich bewezen heeft.' Evert Jan de Groot van Vortex Capital Partners voegt toe: 'Het is indrukwekkend om te zien wat het team in korte tijd al heeft bewerkstelligd. We zien dan ook veel potentie in Media Distillery, een bedrijf dat kan uitgroeien tot een leidende internationale speler.'

Oprichters Joost en Wit en Geert Vos zijn verheugd over deze stap: 'Zowel Peak Capital als Vortex Capital Partners hebben een uitstekend track record van succesvolle participaties en we geloven dat hun toegevoegde waarde op het gebied van marketing, sales en strategie enorm is.'

Media Distillery ontwikkelt technologie die audio en video-content (zoals radio en tv) real-time analyseert. Datamining-technieken zoals spraak-, logo- en gezichtsherkenning worden ingezet om alle relevante informatie te filteren. Sinds de oprichting in 2014 heeft Media Distillery een leidende positie verworven in de markt. Het bedrijf, onderdeel van incubator YES!Delft, staat aan de vooravond van een Europese expansie.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken