GfK en NLO verlengen contract voor luisteronderzoek
- 6 jul 2016 @ 16:23
- Redactie Media
Het contract luisteronderzoek wordt met een jaar verlengd waardoor GfK het radio luistergedrag opnieuw zal meten voor de Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Het huidige contract loopt sinds 2012 en is gebaseerd op een radiolog. Ruim 90% van de radiologs wordt online of via mobiel/tablet ingevuld.
De radiocijfers worden gemeten via het radiolog van GfK en worden per kwartier geregistreerd. Parallel aan het radiolog is GfK momenteel bezig met nieuwe innovatieve technieken zoals passieve meting via een app op de smartphone, om zo luistergedrag op minuutniveau te kunnen registreren.
'Het radiolog van GfK is een zeer gedegen en betrouwbaar meetinstrument', aldus Frans Kok, directeur NLO. 'Tegelijkertijd gaan we kijken of en wanneer we kunnen overstappen op elektronische metingen zodat we het luistergedrag op minuutniveau kunnen gaan registreren en rapporteren.'
Naast de verlenging van het radiolog, zal ook de uitvoering van het Audio Distributie Onderzoek in 2017 opnieuw worden uitgevoerd door GfK. Dit onderzoek brengt de gehele audio consumptie in kaart, dus naast radio ook eigen muziek (MP3, CD) en online muziekdiensten (zoals Spotify).
Stichting NLO is per 1 januari 2012 actief en opgericht vanuit een breed draagvlak van marktpartijen, aanbieders en afnemers van reclameruimte op radio (Joint Industry Committee). NLO kent vier participanten, die elk namens hun achterban richting geven en meewerken aan het beleid en de onderzoeken van NLO: RAB (radio-exploitanten), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media-Adviesbureaus). Het doel van de stichting is om gezamenlijk een betrouwbare, valide, transparante en marktrelevante standaard en maatstaf voor media-aanbieder en -afnemer neer te zetten.
V.l.n.r. Margret Schuit, managing director GfK, Liedewij Hentenaar (directeur RAB en penningmeester NLO) en Medy van der Laan (voorzitter NLO).
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- contract
- onderzoek
- GfK
- luisteronderzoek
- RAB
- MP3
- NPO
- NLO
- Spotify
- PMA
- luistercijfers
- luistergedrag
- BVA
- radio
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing