KPN sleept Fox Sports voor de rechter
- Media
- 28 jul 2016 @ 00:58
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - VerdienmodellenRechtenVoetbalTelevisie
- 28 jul 2016 @ 00:58
- Redactie Media
Telecom- en kabelbedrijf KPN sleept Fox Sports voor de rechter omdat Fox eist dat zijn belangrijkste zender met Eredivisie-voetbal tegen extra kosten in het standaardpakket wordt opgenomen. Momenteel is het zo dat klanten kunnen kiezen om de sportzenders van Fox te kijken. Hun hogere kabelvergoeding is dus een eigen keuze, maar Fox wil hier een verplichting van maken voor alle KPN-klanten.
Volgens KPN wordt het voor alle klanten duurder als de sportzender in het basispakket komt. 'Fox stelt nieuwe eisen, waarbij wij dat model niet in het belang van onze klanten vinden', zegt KPN-topman Eelco Blok tegen NOS.nl. 'We hebben lang onderhandeld, zijn er niet uitgekomen en we willen nu dat de rechter een uitspraak doet.'
Het huidige contract dat KPN met Fox Sports heeft, loopt eind deze maand af. Voor het begin van de competitie moet er een nieuwe overeenkomst zijn, anders kunnen KPN-klanten mogelijk geen voetbal kijken. Vrijdag wordt er uitspraak gedaan.
Fox Sports zegt dat KPN vrij is om te kiezen op welke manier ze de Fox Sports-zenders doorgeven en is het opnemen van de sportzender in het basispakket slechts één van de opties.
Wat gaan andere kabelaars doen?
Andere kabelbedrijven kijken argwanend naar het publiekelijk uitgevochten conflict. Zo zit Tele2 in exact hetzelfde schuitje. Vodafone koos al eieren voor zijn geld: dit bedrijf gaat mee in het voorstel van Fox Sports, met als gevolg dat alle thuisabonnees Fox Sports 1 in het basispakket krijgen. De prijzen van het pakket stijgen daardoor met 1,50 tot 2,50 euro.
Ziggo heeft nog geen conflict met Fox Sports, omdat daar het huidige contract tussen de bedrijven nog doorloopt. Toch schaart het bedrijf zich achter het standpunt van KPN. 'Fox Sport draait enorme verliezen', zegt een woordvoerder van Ziggo. 'Door de tv-aanbieders te verplichten de zender in het standaardpakket op te nemen, dwingen ze de Nederlandse kijker om hen daarvoor te betalen. Dat is principieel niet juist.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- FOX
- Fox Sports
- sport
- rechter
- KPN
- Eredivisie
- tarieven
- voetbal
- kabelbedrijf
- kabelpakket
- televisie
- Ziggo
- Tele2
- uitzendrechten
- Vodafone
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing