NPO begraaft plan voor extra nieuwszender
- Media
- 26 jul 2016 @ 10:57
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - NieuwsmediaPolitiekRadioMedia
- 26 jul 2016 @ 10:57
- Redactie Media
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft de instemmingsaanvraag voor een nieuw kanaal NPO Nieuws en Evenementen ingetrokken. Onder druk van onder meer NDP Nieuwsmedia heeft de NPO besloten dat een extra radiozender met uitsluitend nieuws bij nader inzien toch niet wenselijk is.
Vorig jaar zomer diende de NPO een aanvraag in bij staatssecretaris Dekker (Media) om goedkeuring te verkrijgen voor het starten van een extra radiokanaal gericht op nieuws en evenementen. De staatssecretaris nam vervolgens een positief ontwerpbesluit, onder voorbehoud van eventuele bezwaren van marktpartijen.
Die bezwaren kwamen er. In december 2015 protesteerde NDP Nieuwsmedia namens de nieuwssector bij de staatssecretaris tegen het voorgenomen nieuwskanaal. Met name BNR Nieuwsradio verwachtte een een grote impact op de eigen bedrijfsvoering.
De in nieuws geïnteresseerde luisteraar zou in de beoogde situatie terecht kunnen bij een extra publiekgefinancierde concurrent. Dat heeft nadelige gevolgen voor het marktaandeel van BNR Nieuwsradio en zou daarom een verschraling van de private nieuwsvoorziening met zich meebrengen, aldus NDP.
NPO wacht onderzoek niet af
De mogelijke gevolgen voor BNR Nieuwsradio waren voor de staatssecretaris reden om nader onderzoek te laten doen naar de verwachte marktimpact. Zover komt het nu niet, omdat de NPO zijn aanvraag heeft ingetrokken. Met het intrekken van de aanvraag is het extra radiokanaal van de baan.
NDP Nieuwsmedia laat weten 'verheugd' te zijn dat het nieuwe publiekgefinancierde radiokanaal geen doorgang vindt. 'Met het oog op het behoud van pluriformiteit is het van belang dat private partijen voldoende zuurstof krijgen om zich te blijven ontwikkelen.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- nieuwszender
- radio
- Sander Dekker
- onderzoek
- NPO
- BNR Nieuwsradio
- NDP
- Nederlandse Publieke Omroep
- concurrentie
- overheid
- nieuws
- NDP Nieuwsmedia
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing