'Online folder converteert even goed als papieren folder'
- 12 jul 2016 @ 10:49
- Redactie Media
Online folders zetten net zo vaak aan tot aankoop als papieren folders. Dit blijkt uit het onderzoek van TNS Nipo naar de effectiviteit van folders, in opdracht van Reclamefolder.nl. Daarnaast zorgen online folders voor meer traffic naar de retailer dan de fysieke folders. Opvallend is dat online folders meer jongeren en hoger opgeleiden bereiken.
De reclamefolder is onverminderd populair, zo blijkt uit het onderzoek: de meerderheid van de boodschappers (92%) leest wel eens een folder, papier of online. Het bereik van de online folder is met 72% iets lager dan die van de papieren variant (78%), maar er is ook nog een wezenlijke doelgroep (14%) die louter online folders leest.
Retailers en producenten kijken voornamelijk naar het aantal mensen dat een aankoop doet. Dat percentage is bij lezers van online en fysieke folders nagenoeg gelijk. Wie de beste conversie wil, doet er goed aan beide middelen in te zetten. Van de consumenten die zowel een papieren als online folder heeft gelezen, koopt 47% iets. 'Adverteerders bereiken het beste resultaat als ze hun boodschap crossmediaal verspreiden', zegt Joost Rueck, directeur van Reclamefolder.nl. 'De consument bepaalt waar, wanneer en hoe hij de informatie wil ontvangen.'
Ergernissen over folders
Van de mensen die alleen online folders lezen geeft 67% aan dat ze voor online kiezen omdat de papieren folder milieuvriendelijk is. Voor 56% van de respondenten is de belangrijkste reden om een online folder te lezen, dat deze altijd bij de hand is. Ook consumenten die alleen papieren folders lezen, maar openstaan voor de stap naar online, noemen het feit dat online folders milieuvriendelijk zijn als de belangrijkste reden. 'Er worden ieder jaar in Nederland 12 miljard folders gedrukt', zegt Rueck. 'Hiervan belandt een groot deel ongelezen in de prullenbak. De consument wordt zich hier steeds bewuster van.'
Voor een meerderheid van de boodschappers heeft papier nog de voorkeur, maar met name jongeren en hoger opgeleiden lezen online folders. Bijna een kwart van de onderzochten leest het liefst een online folder via een folderapp. Onder jongeren tussen de 18 en 32 jaar is dit 32%. Een positieve ontwikkeling voor adverteerders in een tijd waarin de papieren folder zowel vanuit de politiek als vanuit de maatschappij onder druk staat.
Mobiele aanbiedingen
'Het grootste verschil tussen aanbiedingen op papier en online is dat je online aanbiedingen altijd bij je kunt hebben, op je mobiel. Dat biedt veel mogelijkheden voor adverteerders in de toekomst. Ze kunnen consumenten zo heel gericht targeten', zegt Rueck.
Reclamefolder.nl is het grootste online folderplatform van Nederland en met ruim 2,5 miljoen appdownloads de tweede e-commerce-app van Nederland. Als online mediaexploitant richt Reclamefolder.nl zich met dit unieke bereik op retailers en merken.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing