Paper Magazine blijft ver achter bij targets Persgroep

Paper Magazine blijft ver achter bij targets Persgroep
  • Media
  • 25 jul 2016 @ 10:44
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • VerdienmodellenJournalistiekDagbladuitgeversMedia

Paper Magazine telt slechts een paar duizend betalende abonnees. Daarmee blijft de digitale krant van De Persgroep ver weg van de beoogde 30.000 abonnementen. De uitgeverij, die net het alternatief Topics heeft gelanceerd, bekijkt nu welke mogelijkheden er nog zijn voor Paper.

Dit zegt directeur Frits Campagne tegen Villamedia.nl, naar aanleiding van vragen over de lancering van Topics, een nieuw digitaal product van De Persgroep. Met Topics kunnen abonnees van de Persgroep-kranten zonder extra kosten thematische selecties maken van digitale artikelen bij zustertitels.

Paper Magazine werd in mei 2015 met veel bombarie gelanceerd door Barbara van Beukering, de toen net opgestapte hoofdredacteur van Het Parool. Het verdienmodel van dit concept is een abonnement van 72 euro per jaar voor dagelijks 15 artikelen, geselecteerd door een redactie onder leiding van Van Beukering.

Over het aantal betalende abonnees van Paper Magazine is algemeen directeur Frits Campagne van De Persgroep Nederland heel concreet: dat zijn er 'een paar duizend', terwijl er een ambitie is uitgesproken van 30.000 abonnementen. Op de vraag of hij de stekker uit Paper gaat trekken, zegt Campagne: 'We moeten kijken welke mogelijkheden er zijn voor Paper.'

Topics versus Paper Magazine

Het grote verschil tussen Topics en Paper Magazine is dat die nieuwe dienst een compleet aanbod uit alle Persgroep-titels biedt, terwijl Paper-abonnees een kleine selectie krijgen opgediend zonder zelf te kunnen 'shoppen'. Juist die eigen selectie is de kracht van populaire online diensten als Spotify en Blendle.

'We proberen een mooi concept voor mensen die misschien geen abonnement meer nemen en zijn net een jaar bezig', zegt Campagne. 'Topics zetten we, nu nog beta, in de markt als plus voor abonnees, als extra argument om bij ons te blijven.' Hij ziet beide diensten als 'iets heel anders'.

Paper Magazine zou in totaal drie jaar de tijd krijgen om zich te bewijzen en de beoogde 30.000 betalende klanten te halen. Er zou budget zijn begroot tot eind 2017. Tegelijk is de realiteit in de dagbladsector dat plannen tussentijds nogal eens kunnen veranderen onder druk van de moordende concurrentie en tegenvallende oplagecijfers. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken