Regionale omroep naar rechter om reclame-boetes

Regionale omroep naar rechter om reclame-boetes
  • Media
  • 12 jul 2016 @ 09:44
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ReclamePolitiekNieuwsmediaTelevisie

Regionale omroep L1 en Stichting Omroep Limburg stappen naar de rechter wegens boetes die zijn opgelegd door het Commissariaat voor de Media. De omroep zou ongeoorloofd reclame hebben gemaakt in programma's, maar L1 bestrijdt dat.

De omroep vindt onder meer dat het commissariaat geen heldere normen hanteert voor het begrip educatieve programma's, zo meldt De Telegraaf. Dit soort programma's mogen volgens de Mediawet worden gesponsord, stelt L1. 

Drie boetes hebben betrekking op programma's over gezondheid. L1 voert als argument aan dat de nieuwe sponsorregels voor educatieve programma's pas in augustus 2016 ingaan. De omroep had al bezwaar aangetekend tegen de boetes, waarna die zijn verlaagd met 36.500 tot 239.000 euro.

In vier gevallen gaat de omroep wel akkoord met de opgelegde boete, onder meer voor een programma over de A2-tunnel. Daarin zat volgens het commissariaat reclame voor de betrokken bouwbedrijven.

Het commissariaat stelt dat L1 de uitgangspunten schendt van onafhankelijkheid en non-commercialiteit en daarmee oneerlijk concurreert met andere media. Publieke omroepen die worden gefinancierd met belastinggeld worden geacht volledig onafhankelijk te opereren.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken