Nederlandse bioscopen koersen op recordjaar van 293 miljoen euro omzet
- Media
- 14 sep 2016 @ 11:16
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Bioscoop
- 14 sep 2016 @ 11:16
- Redactie MarketingTribune
De Nederlandse bioscopen gaan opnieuw een recordjaar tegemoet. De omzet van alle theaters was tot en met 12 september 192 miljoen euro. In 2015 was dat op diezelfde dag 181 miljoen euro. Dat blijkt uit de cijfers van Filmdistributeurs Nederland.
Het aanstaande record komt niet als een verrassing want het gaat al jaren lang goed met het mediumtype bioscoop. In de crisisjaren groeide de bioscoop omzet gewoon door. Er werden flinke sprongen gemaakt in de jaren 2009, 2010, 2011 en 2015. En in 2016 lijkt er weer een mooie sprong aan te komen. Het totale aantal bioscoopbezoeken steeg in 2015 naar 33 miljoen, het hoogste aantal sinds 1967.
Als we de trend van dit jaar tot nu toe doorzetten, komen we uit op een omzet van 293 miljoen euro, 6,2 procent hoger dan in 2015.
De komende maanden komt er nog een flink aantal grote films uit, waaronder Bridget Jones’s Baby, de Harry Potter-spinoff Fantastic Beasts en de Star Wars-spinoff Rogue One in première. Ook komen er grote Nederlandse films aan, zoals de boekverfilming Tonio, de thriller Prooi van Dick Maas en de Carry Slee-film Kappen.
De meest bezochte film dit jaar zijn Finding Dory, Jungle Book en Huisdierengeheimen. Ook The Revenant en Star Wars: The Force Awakens deden het goed. De best bezochte Nederlandse films waren Rokjesdag, Knielen op een bed violen en Bon Bini Holland.
Gerrit Verschoor, Client Service Director bij FoxScreen: 'Stijgende bezoekersaantallen zet mediumtype in de schijnwerpers en wekt interesse bij steeds meer - en ook nieuwe - adverteerders.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing