Newspaper Association schrapt woord 'krant' uit naam
- Media
- 7 sep 2016 @ 10:02
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - JournalistiekPrintNieuwsmediaDagbladuitgevers
- 7 sep 2016 @ 10:02
- Jeroen Mirck
De Newspaper Association of America kiest voor een nieuwe naam, zonder een directe verwijzing naar kranten. De branchevereniging gaat voortaan door het leven als News Media Alliance. Het woord 'dagblad' (of het nog archaïscher 'krant') dekt de lading niet meer voor de sector, aldus bestuursvoorzitter David Chavern.
'De naamsverandering drukt geen afname uit van het belang van dagbladen als centrale manier om nieuws te consumeren', schrijft Chavern in een mail die door vaksite Poynter wordt geciteerd. 'Mensen consumeren meer nieuw dan ooit, in alle vormen, en dat is de basis voor een levendige en groeiende media-industrie.'
De nieuwe naam lijkt een reactie op het krimpende aantal dagbladen, dat zich vertaalt in een afnemend aantal leden van de associatie: van pakweg 2.700 leden in 2008 naar nog maar zo'n 2.000 anno nu.
'Dagblad' heeft minder betekenis
Daarnaast heeft het woord 'dagblad' minder betekenis, nu een steeds groter aandeel van de lezers van dagbladuitgevers hun nieuws online consumeren. Het lezen van nieuws verschuift ook deels naar het kijken van nieuwsvideo's. Nieuwe spelers als BuzzFeed konden voorheen bovendien geen lid worden omdat ze geen fysieke krant uitgeven. Dat beletsel is nu ook komen te vervallen.
De NAA (die nu dus NMA heet) is trouwens niet de eerste krantenclub die het woord 'krant' schrapt uit de eigen naam. Reeds in 2009 vernoemde de American Society of Newspaper Editors zich tot American Society of News Editors. Dus zonder de directe verwijzing naar dode bomen, eh, papier.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian...
- Hornbach pioniert met 4DX-bioscoopcommercial, 3D OOH en...
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- [column] Talpa en ViaplayTV samen naar de finish maar...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
Laatste Nieuws
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing