Sander Dekker: 'NPO3 kan volledig digitaal'

Sander Dekker: 'NPO3 kan volledig digitaal'
  • Media
  • 20 sep 2016 @ 11:01
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • TelevisieDigitaalPolitiekMedia

Staatssecretaris Sander Dekker denkt dat NPO3 op termijn 'heel goed volledig digitaal zou kunnen gaan'. Dat zei de VVD-bewindsman maandag tijdens de Broadcast Media Society in het Hilversumse raadhuis. Het voedt de langlopende discussie of de politiek op termijn wellicht een publiek tv-kanaal laat sneuvelen.

Overigens nuanceerde Dekker zijn uitspraak direct: 'Helemaal online gaan zullen wij niet opleggen vanuit Den Haag. Dat is aan Hilversum.' Helemaal waar is dat natuurlijk niet: als de regering de geldkraan richting de NPO maar voldoende dichtdraait, sneuvelt er vanzelf een kanaal. Dergelijke bezuinigingen liggen echter altijd onder een vergrootglas, waardoor de politiek er liever niet zijn vingers aan brandt. 

Dekker kreeg bij Broadcast Media Society ook de vraag of Den Haag ervoor moet zorgen dat NPO, RTL en SBS zich gezamenlijk sterk kunnen maken tegenover internationale spelers als YouTube en Netflix. 'Ik vraag me af of je daar Den Haag voor nodig hebt. Maar de kans dat het gezamenlijk lukt, is waarschijnlijk groter dan wanneer je dat als zelfstandige partij doet.'

De staatssecretaris kreeg ook minder serieuze vragen. Op de vraag van Bert Habets welk programma Dekker wel eens zou willen presenteren, antwoordde hij RTL Boulevard. 'Dat lijkt me heerlijk. Het heeft totaal niets met politiek te maken. En het wordt zonder één euro belastinggeld gemaakt.' De vrije markt maakt een VVD-bewindsman nu eenmaal erg blij. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken