JCDecaux dwingt Exterion tot stopzetting exploitatie RET
- Media
- 27 okt 2016 @ 01:24
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - OverheidZakelijkOutdoorReclame
- 27 okt 2016 @ 01:24
- Redactie Media
Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET is door de rechter teruggefloten vanwege de onderhandse gunning van de outdoor-exploitatie aan Exterion Media. Concurrent JCDecaux kreeg in een rechtszaak gelijk dat de aanbesteding niet correct was verlopen. De uitspraak van de rechter is onherroepelijk. Exterion moet daarom per 1 januari 2017 stoppen met het exploiteren van alle buitenreclame in en rond het Rotterdamse openbaar vervoer.
JCDecaux ging eerder dit jaar in beroep tegen het feit dat het nieuwe 10-jaarcontract niet volgens de Europese aanbestedingsprocedures is verlopen en onderhands aan Exterion werd gegund. Het heeft op dit moment soortgelijke beroepsprocedures lopen bij Eindhoven en de Nederlandse Spoorwegen.
Voor JCDecaux directeur René Witzel is de uitspraak van de rechter enorm goed nieuws: 'De Europese aanbestedingsregels zijn er niet voor niets. We hebben als grootste wereldwijde speler geen schijn van kans gehad. En die krijgen we straks wel als het RET de exploitatie van haar media opnieuw moet gaat aanbesteden.'
Jurisprudentie voor andere gemeenten
De uitspraak van de rechter heeft ook voor andere gemeenten gevolgen. Witzel: 'Ik ben er van overtuigd dat door deze uitspraak gemeenten niet zo makkelijk onderhands meer gaan gunnen. Het is namelijk tegen de regels en het kost het gemeenten enorm veel geld als zij achteraf op gezag van de rechter bestaande contracten moeten terugdraaien. Denk aan het betalen van schadevergoeding of het compenseren van investeringen die dan al gemaakt zijn door buitenexploitanten.'
Maar het zal ook de ogen van gemeente openen dat ze inkomsten missen en productconcepten en informatiediensten krijgen die andere steden in de wereld nu al met succes exploiteren.
Volgende stap: schadevergoeding
JCDecaux bereidt op dit moment via haar advocaten een nieuwe procedure voor. Het zal schadevergoeding eisen van het RET en Exterion nu tijdens de beroepsprocedure aan het licht is gekomen dat beide bij een eerdere onderhandse gunning in 2007/2009 via een sideletter zakelijke afspraken hebben vastgelegd die JCDecaux hebben geschaad en de vrije marktwerking hebben belemmerd.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- vervoersbedrijf
- OV
- exploitatie
- Exterion
- rechtszaak
- buitenreclame
- outdoor
- aanbesteding
- Rotterdam
- openbaar vervoer
- RET
- JCDecaux
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing