Krant belangrijker voor raadsleden dan social media
- Media
- 18 okt 2016 @ 10:24
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - Social mediaDagbladenPolitiekOnderzoek
- 18 okt 2016 @ 10:24
- Redactie Media
Raadsleden hebben met berichtgeving in de krant meer bereik dan met berichtgeving via sociale media. Dit blijkt uit het rapport 'Democratie Dichterbij: Lokaal Kiezersonderzoek 2016'. De kwaliteit van de informatie die door lokale politici via sociale media wordt gegeven is volgens hem vrij laag. Ook volgen maar weinig mensen lokale politici op sociale media.
Van de voor het onderzoek ondervraagde inwoners leest 40% naast gratis huis-aan-huisbladen nog een nationale of regionale krant, zo meldt vakblad Binnenlands Bestuur. Zo’n 44% verneemt het lokale nieuws ‘vaak’ of ‘bijna altijd’. Slechts een kwart van de bewoners doet dit zelden of nooit. Uit vragen over het lokale bestuur, waarbij onder meer gevraagd werd naar de naam van de burgemeester en het raadslidmaatschap van wethouders, blijkt bovendien dat lezers van een krant het eerder juist hebben dan degenen die alleen gratis nationale, regionale of lokale kranten lezen.
Jongeren volgen lokale politiek niet
In het rapport (hier te downloaden) wordt duidelijk dat jongeren lage interesse hebben in het lokale bestuur. Of politici op sociale media te volgen zijn, lijkt daarbij weinig invloed te hebben. Maar erg weinig respondenten van het onderzoek (5,5%) volgen lokale politici op sociale media als Facebook, Twitter of Instagram. Dit zijn ook nog geen jongeren, maar vooral de hoger opgeleide respondenten tussen de 25 en 44 jaar, die ook vaker deelnemen aan discussies over lokaal bestuur. Raadsleden lijken daarom voor bereik via regionale en lokale kranten en bladen meer succes te hebben dan met sociale media.
Voor het geringe gebruik van sociale media zijn volgens de onderzoekers twee verklaringen. 'Ten eerste kan dit te maken hebben met het aanbod. Mogelijk levert het volgen van lokale politici weinig meerwaarde op. Misschien is de kwaliteit van hun sociale mediagebruik relatief laag.' Ten tweede kan het lage bereik volgens de onderzoekers te maken hebben met de lage vraag naar lokale informatie op sociale media.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing