Adoptiq krijgt krediet van overheid voor print-innovatie

Adoptiq krijgt krediet van overheid voor print-innovatie
  • Media
  • 2 nov 2016 @ 09:20
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ReclamePrintMediaOnline advertisingInnovatie

Het ministerie van Economische Zaken heeft besloten een innovatiekrediet toe te kennen aan Adoptiq. Dit mediabedrijf automatiseert de advertentiehandel in printmedia. Het krediet is bedoeld voor innovatieve en technologische ideeën die Nederland vooruit helpen op technologisch, economisch en maatschappelijk vlak, aldus Menno Kenter, CEO van Adoptiq.

"Hoort een print-advertentieplatform wel tot deze groep ideeën?' vraagt Menno Kenter zich hardop af. 'Het roept veelal de reactie "Bestaat dat dan nog niet?" op, maar echt: het digitaliseren van de handelsprincipes van print is een technologische prestatie van formaat. Denk alleen al aan het dynamisch beschikbaar maken en op orde houden van alle mogelijke formaatcombinaties tijdens een proces van kopen, bieden, onderbieden, opties, private deals en actiematige aanbiedingen. En dan hebben we het nog niet eens over de noodzakelijke algoritmes en intelligentie die nodig zijn om de handel in print aan te sluiten op nieuwe trends en technologieën.'

Bestaansrecht voor krimpend medium

Toch was dit niet de enige beweegreden voor het toekennen van het Innovatiekrediet, aldus Kenter. 'Een andere belangrijke reden is onze visie over waaróm ons platform bestaansrecht heeft. Vanaf de eerste krantenadvertentie rond 1700 is print een paar eeuwen lang het belangrijkste reclamemedium geweest. Tot begin vorige eeuw.  Nieuwe en andere media werden populair, zoals outdoor, radio, televisie en internet. Logischerwijs veranderde hierdoor de marktpositie van print en de verkoopcijfers zijn vandaag de dag nog steeds dalende.'

Desondanks zijn het vooral de printmedia die de ware onafhankelijke journalistiek waarborgen, betoogt Kenter. 'Schrijvers doen onderzoek en leggen hun waarnemingen vast in inkt op papier. Zij creëren content waar zowel de televisie als het internet niet buiten kunnen.'

Inzakkende voedselketen

Onlangs zei tv-comedian John Oliver het treffend: 'De media is een voedselketen die ineen zakt zonder kranten.' Deze journalistieke inspanningen worden al 300 jaar mede mogelijk gemaakt door de inkomsten uit advertenties. 'Helaas slinken die inkomsten', verzucht Kenter. 'Dat is vervelend voor de industrie, maar zeker ook voor de maatschappij die aan de hand van berichtgeving de wereld om haar heen moet duiden.'

Adoptiq pretendeert niet het tij te keren. Het medialandschap verandert, daar is niets aan te doen. Kenter: 'Wat wij wel willen is de printwereld handvatten bieden om aan te sluiten bij de handelsprincipes in de huidige mediawereld. Want als de manier van handelen gelijk getrokken wordt, gaat het weer over de kracht van het medium. En op dat gebied heeft print zich al 300 jaar bewezen.'

Adoptiq internationaal uitrollen 

Door middel van technologie een belangrijke industrie kracht bij zetten: dat is volgens Kenter een belangrijke reden voor investeerders om Adoptiq te steunen. Met het investeringspakket van in totaal 4,5 miljoen euro is het mogelijk om die visie in 2017 internationaal uit te rollen. 

Adoptiq is een onafhankelijk technologiebedrijf in de mediasector met een focus op print. De handel in print-advertenties wordt in al haar aspecten door het Adoptiq-platform geautomatiseerd. Gebruikers worden in staat gesteld om van nieuwe methodes gebruik te maken om print-advertenties te verhandelen. Het gevolg is dat het print-advertentieproces makkelijker, sneller, efficiënter en tegen lagere kosten wordt uitgevoerd. Zowel de uitgevers, mediabureaus als de directe adverteerders profiteren hiervan.



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken