CvdM wil meer duidelijkheid over Regionale Publieke Omroep
- Media
- 23 nov 2016 @ 11:42
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieMediaTelevisieproductiePolitiek
- 23 nov 2016 @ 11:42
- Redactie Media
Het Commissariaat voor de Media (CvdM) noemt de rol van de Regionale Publieke Omroep (RPO) 'onvoldoende is uitgekristalliseerd'. Dit staat in een advies aan staatssecretaris Sander Dekker. De bewindsman krijgt het advies om de stichting naar een duidelijke visie te vragen op de rol als samenwerkings- en coördinatie-orgaan. De veranderingen bij de regionale omroepen hangen samen met de aangepaste Mediawet.
In zijn adviesbrief behandelt het Commissariaat ook de begrotingen van de dertien regionale omroepen die onderdeel zouden gaan uitmaken van RPO. Door een conflict met de overheid staat de oprichting daarvan vooralsnog geparkeerd.
Bezuiniging op regionale omroepen
De bezuinigingsopdracht die samenhing met de komst van de RPO is door de omroepen opgevangen, constateert het CvdM. Op verschillende manieren: soms door forse ontslagrondes, soms door te snijden in tijdelijke contracten of dienstverlening als ondertiteling of satelliet-uitzendingen. 'Voor sommigen geldt dat zij investeringen hebben ingepland die op langere termijn geld moeten besparen', aldus het Commissariaat.
De RPO zou een gedegen financiële onderbouwing moeten overleggen voor de verwachte kosten van de stichting, meent het Commissariaat. Over de tegenstand bij sommige omroepen tegen het voorstel om een RPO op te richten, spreekt de brief zich niet uit.
Begin september liep het proces rond de RPO spaak. Dekker kondigde toen aan met de betrokken partijen naar een oplossing te gaan zoeken. Hij was hoopvol, maar een oplossing is nog niet gevonden.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing